Twinkle | Digital Commerce

Maken afhaalpunten een eind aan de pakketchaos?

2019-04-04
1589894
  • 2:57

We zien het steeds vaker: pakketbezorgers die het nieuws halen. Het grootste probleem? Er zijn te veel pakketjes en te weinig bezorgers.

Tekst: Sabi Tolou

De werkdruk wordt steeds hoger en het is zelfs mogelijk dat bezorgers straks niet meer aan de grote hoeveelheden pakketten kunnen voldoen. Het resultaat is dat pakjes te lang blijven liggen, met alle gevolgen van dien. Denk aan gefrustreerde consumenten en negatieve reviews voor de webshops.
 
Bijzonder, want ik zie een duidelijke oplossing voor pakketbezorgers, webwinkels én consumenten: afhaalpunten, een goedkope én makkelijke optie. Want of het nou om 1 pakket of 50 pakjes gaat, de afleverkans is altijd 100 procent. Dichtblijvende deuren zijn verleden tijd en de consument bepaalt zelf waar en wanneer hij zijn orders ophaalt. Omdat de bezorger slechts een enkele stop maakt om meerdere pakketten voor verschillende consumenten in één keer af te leveren, zijn afhaalpunten op de lange termijn ook nog beter voor het milieu en leveren ze financiële voordelen op.
  
Winst voor alle partijen zou je denken. Helaas is de praktijk weerbarstig.

Prijs voor thuislevering stijgt

Nu de pakketstroom zo hard aan het groeien is, worden vervoerders gedwongen te innoveren, nieuwe sorteercentra te openen en meer mensen aan te nemen.

De hogere kosten die hieraan verbonden zijn, worden doorberekend in de bezorgprijs waardoor de consument uiteindelijk meer betaalt. Alleen zo kunnen vervoerders blijven voldoen aan de veeleisende consument en betere service leveren voor thuisbezorging. Op den duur lopen de kosten echter zo hoog op dat de consument behoefte heeft aan een andere bezorgoptie. Afhaalpunten bieden hier uitkomst. Toch betekent prijsdifferentiatie nog niet dat consumenten massaal gaan kiezen voor afhaalpunten. Daar hebben zij verschillende redenen voor.  

Gemak dient de consument

De eerste reden is simpel: de Nederlandse consument is gewend geraakt aan gemak. Hij weet misschien best dat hij op het eerste aflevermoment niet thuis is, doe toch een bestelling en ziet dan wel wat er gebeurt als hij de vervoerder mist. De kleine groep consumenten die op dit moment wel kiest voor afhaalpunten, moet het vervolgens doen met winkels die op Hollandse tijden sluiten. Trek internationaal de vergelijking en je ziet waar het probleem ligt. De Oostenrijkse consument haalt zijn pakjes bijvoorbeeld tot laat in de avond af bij lokale cafés of restaurants. De Nederlandse consument is echter gewend geraakt aan de beperkte openingstijden en de dito keuze in afhaalpunten. Logisch dat de drukke Nederlander liever voor ‘gemakkelijke’ thuisbezorging gaat. Het leven van pakketbezorgers wordt hier helaas niet makkelijker van.

Vervoerder wil exclusiviteit

Ook vervoerders zorgen ervoor dat afhaalpunten in ons land maar weinig populair zijn; veel van hen willen niet dat een afleverpunt samenwerkt met andere vervoerders. Het gemiddelde afhaalpunt werkt zodoende exclusief samen met één vervoerder. Wat mij betreft een ontzettend achterhaalde mindset. Het maakt de gemiddelde consument namelijk niet uit welke vervoerder zijn pakje aflevert, zolang het maar snel en in de buurt geleverd wordt. Zeker in de dunbevolkte steden en dorpen maakt de exclusieve samenwerking tussen vervoerders en afhaalpunten het voor consumenten lastig om pakketjes bij een afhaalpunt in de buurt te laten bezorgen. Het wordt dus tijd voor beide partijen om hier anders tegenaan te kijken en open te staan voor samenwerkingen.

Afhaalpunten bieden ontzettend veel voordelen, maar we zijn ons hier in Nederland nog niet van bewust. Hoewel afhaalpunten al wel worden gebruikt, kunnen we nog niet spreken van een shift. Levering aan huis zal, in ieder geval in Nederland, de komende jaren nog met kop en schouders boven andere bezorgopties uitsteken. Nieuwigheden als levering in de kofferbak van een auto of via drones zijn leuk, maar zullen de consument niet meteen overtuigen. Om daadwerkelijk een verschil te maken zal iedereen bewustere keuzes moeten maken en zijn steentje bij moeten dragen – van consument tot vervoerder.

Sabi Tolou is medeoprichter en chief commercial officer van SendCloud.