TUI gaat zijn platform voor vakantiebeoordelingen Cheqqer met vaart uitrollen over Europa. Nog deze maand moet de site live gaan in een tweede Europees land, na het gebleken succes van een pilot in Nederland.
Sinds de lancering van Cheqqer medio jaar verzamelde het geaggregeerde platform een kleine achthonderdduizend reviews van vakantiegangers. Daar zitten dus ook vakantiebeoordelingen tussen die TUI via andere kanalen verkreeg.
Expedia en Booking.com
In de traditionele boekmaand januari bracht een recordaantal van een kwart miljoen mensen een bezoek aan de site. Bovendien wist Cheqqer, nog altijd in bèta, grote adverteerders als Expedia en Booking.com plus nog een aantal andere touroperators buiten het eigen portfolio aan zich te binden.
Groeiplannen
Sandra Leonhard, verantwoordelijk voor webstrategie en business development bij TUI, kondigde tegen travel-portal Tnooz.com een periode van ‘agressieve groeiplannen’ in en rond Europa aan. Ze wil niet zeggen in welk ander Europees land Cheqqer deze maand live zal gaan.
Verder zei Leonhard dat TUI zijn user generated content ook wil gaan ontsluiten via offline-reisbureaus. Cheqqer vervult daarbij een databasefunctie à la Toeristiek. Ook het Nederlandse Zoover, dat vorig jaar profielensite MyZoover lanceerde, heeft plannen in die richting.
Ik wil graag reageren op de navolgende zin in bovenstaand artikel: "Cheqqer vervult daarbij een databasefunctie à la Toeristiek."
De objectieve Toeristiek informatie en de subjectieve User Generated Content zijn 2 wezenlijk verschillende informatiebronnen die elk in een andere behoefte voorzien.
De kracht van Toeristiek is de objectiviteit van de informatie, waardoor -gebaseerd op betrouwbare feiten- geselecteerd kan worden, gekoppeld aan beschikbaar en boekbaar aanbod van de touroperators. Dit biedt de reisbureaumedewerker(ster) tijdens het verkoopgesprek de mogelijkheid om snel en efficient een betrouwbaar advies te geven.
In tegenstelling tot de objectiviteit van de Toeristiek informatie, wordt bij user generated content uitsluitend de persoonlijke interpretatie van de invuller weergegeven, waarbij er geen eenduidig referentiekader bestaat. Iemand die luxe gewend is, vindt een 2 sterren hotel waarschijnlijk helemaal niets en geeft een onvoldoende, terwijl een backpacker een hoge ranking zal geven.
In onze balieapplicatie Toeristiek Travelsearch wordt overigens zowel de feitelijke informatie als de subjectieve informatie op accommodatieniveau bij elkaar getoond en daarnaast worden er ook nog EXPERT reviews van reisprofessionals getoond.
Toeristiek heeft i.s.m. Vakantiepanel (o.m. D-Reizen/OAD groep ) een goedgevulde eigen database van hoogwaardige consumenten reviews opgebouwd.
Toeristiek TravelSearch biedt vele malen meer dan Cheqqer zal kunnen. De vergelijking dat "Cheqqer een database functie á la Toeristiek vervult", is derhalve geheel bezijden de waarheid.
Carla van den Berg Commercieel Directeur TSi-Solutions & General Manager Toeristiek
@Carla: Uit het bericht op Tnooz.com:
Although some of the 780,000 reviews are brought in from other TUI systems, CheqqerÂ?s aggregated platform may also make it a strong contender to run as the main review service in offline travel agent retail outlets, Leonhard says Â? a logical development for TUI.
Een databasefunctie à la Toeristiek is misschien wat te kort door de bocht geconcludeerd. Of wat ik schreef 'geheel bezijden de waarheid is', waag ik echter ook te betwijfelen en laat ik aan de lezer.
Alsof die informatie betrouwbaar is... heeft toch nog altijd te maken met de persoonlijke voorkeur van mensen en of er mooi weer was tijdens hun vakantie! Vertrouw liever op Toeristiek, eerlijk gezegd!
Dank voor je positieve reactie, Lisa! qhgpc
sorry, de qhgpc kwam er per ongeluk achter te staan.
einde voor cheqqer, cheqqer bestaat niet meer