Vanaf vandaag kunnen Nederlanders op Groupdeal.nl terecht om tegen groepskorting te kopen online. De site werkt op lokale basis en heeft daarmee veel weg van Groupon.com en van MyCityDeal, dat al eerder startte in Nederland.
GroupDeal is vandaag gestart met een aanbieding die bestemd is voor mensen uit Amsterdam. Ze kunnen intekenen op een botox-behandeling bij Docters Inc. voor 97,50 in plaats van de gangbare 195 euro.
Tegoedbon
Pas bij voldoende animo wordt zo'n kortlopende aanbieding definitief, waarna geld wordt afgeschreven bij de intekenaars. Zij ontvangen per e-mail een tegoedbon, die enige tijd geldig blijft. ‘Als er niet genoeg kopers zijn, dan gaat de deal niet door en hoef je vanzelfsprekend ook niks te betalen’, aldus GroupDeal zelf over het concept.
Iedere dag zal een ander bedrijf uit de hoofdstad een groepsaanbieding communiceren op Groupdeal.nl. Binnenkort zullen op de site ook aanbiedingen van bedrijven uit Utrecht, Rotterdam en Den Haag te vinden zijn en later ook van adverteerders uit Tilburg, Breda en Groningen.
Twitter, Facebook en Hyves
GroupDeal is vorig jaar opgericht door Paul Montagne, Bas Wijnen en Sander Schoneville. Ze bieden sinds vandaag een online-afzetkanaal aan bedrijven in de categorieën uitgaan, health & beauty en vrijetijdsbesteding. Meestal zijn het geen tastbare producten, maar diensten die op Groupdeal.nl worden aangeboden. De initiatiefnemers noemen de site een ‘social shopping platform’, omdat de aanbiedingen via sociale media als Twitter, Facebook en Hyves worden gepromoot.
Letsbuyit
De gedachte achter de site komt overeen met die van Letsbuyit. Zo'n tien jaar geleden pionierde dat bedrijf met het bundelen van inkoopkracht van webconsumenten. Ondanks de veelbelovende start liep Letsbuyit uit op een fiasco. Enkele jaren geleden werd de site nieuw leven ingeblazen. Letsbuyit.com doet nu dienst als meningenplatform annex vergelijker en bemiddelt niet in collectieve kortingen.
Groupon.com
Toch zijn groepskortingen op internet de laatste tijd aan een nieuwe opmars bezig, getuige de externe financiering die Groupon.com een week geleden bekend maakte en waarover weblog Hyped toen berichtte. Het anderhalf jaar oude Groupon.com, inmiddels gewaardeerd op 1,35 miljard euro, biedt net als GroupDeal plaatsgebonden groepskortingen aan.
Mycitydeal.nl
In ons land blijkt sinds begin maart ook een soortgelijke speler actief: MyCityDeal, van Duitse origine. Op Mycitydeal.nl staan al aanbiedingen voor verschillende Nederlandse steden. De site biedt een incentive die GroupDeal (vooralsnog in ieder geval) niet biedt: voor iedere nieuwe kortingskoper die een gebruiker aandraagt, ontvangt hij 6 euro extra korting op zijn volgende aankoop.
Ik vraag me af wat achter deze concepten nu het verdienmodel is, iemand een idee?
Wat betreft de incentive, over 2 weken zal GroupDeal een referral korting lanceren. Voor iedere nieuwe aankoper die een gebruiker aandraagt, zal de gebruiker 7,50 euro extra korting ontvangen op zijn/haar volgende aankoop op GroupDeal.nl.
Er zullen nog heel veel mooi deals volgen!
@Paul kan jij de vraag van Henk beantwoorden? Ik ben ook wel benieuwd.
volgens mij zijn jullie te laat!
http://www.mycitydeal.nl is al lang gestart en ze hebben meer dan 200.000 leden al in NL.
John, dan blijven er 1.4 miljoen mensen over ;-)
@henk & Sjaak: verdienmodel is simpel, GroupDeal houdt een minimale percentage van de totale opbrengsten van de aanbieder in. Dit creëert een Win win situatie, de consument is blij met de korting en de aanbieder is blij met nieuwe klanten. Als de deal niet door gaat, hoeft niemand wat te betalen, ook de aanbieder niet, die in dat geval een gratis advertentie heeft gehad.
@John, te laat? Juist mooi dat het Duitse bedrijf MCD ons meehelpt de NL markt te creëren. En die "200.000" mensen is wat overdreven. ;-)
In Amerika zijn toch ook tientallen copycats naast elkaar actief.. waarom zou het er in Nederland maar een kunnen zijn?
maar wat is de link tussen MCD DE en Groupon.com?
@paul bedankt voor je antwoord. Ik meende echter begrepen te hebben dat aanbieders bij mycitydeal sowieso moeten betalen. Ook als de deal mislukt en dus niet doorgaat. Is jou daar iets van bekend?
Bovendien werkt mycitydeal met contracten waarbij de aanbieder wordt gedwongen een exclusiviteitscontract te tekenen. Met andere woorden zodra iemand met mycitydeal zaken heeft gedaan kan jij ze niet meer benaderen. Klopt dit? En werken jullie ook zo?
Erg interessant allemaal dit.
Dan heb je dat verkeerd begrepen Sjaak_hetisweer_Raak, ook bij MyCityDeal betaal je alleen als de deal doorgaat!
@ sjaak: Ik hoorde MycityDeal per aangebrachtte klant betaald en dat je dus precies weet wat je moet betalen als aanbieder van een deal.
En als je op de website kijkt staat er inderdaad dat ze met exclusiviteit werken.
Zag overigens net dat MycityDeal is overgenomen door GroupOn uit amerika!
Denk dat GroupDeal daar nog een flinke kluif aan zal hebben. Zit een megamarketing achter!
gr Sjoerd
Beste Paul, Bas...
Alsnog van Harte Gefeliciteerd met GroupDeal Nederland. Het is een schitterd concept...enkel moet het een en ander wat aangepast worden op de site www.groupdeal.nl .Bijv.wil je betalen nadat je de deal rond hebt geeft 't nergens echt duidelijk aan dat je 1st moet inloggen...achteraf geeft het aan om meer vrienden uit te nodigen voor de korting van 7,50 euro(dit heb ik niet gedaan, wel via FB, mijn FB vr.). Nu wacht ik vanaf 29 juni op 'n bevestigingsemail en een tegoedbon. Wbt. 't concert van E.Badu(13/07 .a.s HMH A'dam)Buckaroo bv.welke de gelden voor jullie int verwijst mij nu door naar GD Ned. Ik heb 'n bankafschrift met bet.kenmerk en ordrnr., enkel nog geen tegoedbon of bevestingingsemail...kunnen jullie mij helpen hoe dit op te lossen.
Op jullie Homepage http://www.groupdeal.nl/hoe-werkt-het 4. De deal gaat door! daar heb ik aan voldaan en nu.....?
Het zou teleurstellend zijn niet naar het concert te kunnen gaan. Trouwens wij(FaceBook vr.en kids, willen meer kaarten bestellen...zou ik z.s.m. een positief berichtje van jullie kunnen krijgen.
Met vriendelijke groet, Pat Hoogdorp payd_hoogdorp@hotmail.com http://www.facebook.com/profile.php?id=1089821159
NB. ook lid van FB http://www.facebook.com/groupdeal.nl
Beste Pat,
Bedankt voor je feedback! We zullen tell-a-friend tool verbeteren.
Je hebt een verkeerd email adres opgegeven, daarom heb je geen bevestiging ontvangen. Ik heb nu een e-mail gestuurd met informatie over Erykah Badu naar het juiste adres.
Wij wensen je als organisatie veel plezier en een onvergetelijke avond.
Groeten,
Bas
nou ik heb mee gedaan aan die kersbomenactie van zo'n kant en klareboom incl ballen en lichtjes, k'zit al 14dagen te wachten maar geen boom, en op de mailtjes en telefoontjes krijg ik geen reactie. zo kan ik ook deals maken.!!! k' doe dat nooit meer.. daar halen ze de winst zeker vandaan.
Beste Johanna,
Ik vind dit zeer spijtig om te horen. GroupDeal heeft klanttevredenheid juist hoog in het vaandel staan.
Wij streven er naar om de beste aanbiedingen aan te kunnen bieden voor u als consument. Kunt u aangeven naar welk emailadres u heeft gemaild? Wij proberen alle vragen binnen 24 uur te beantwoorden, echter ik kan geen emails vinden met uw naam of ordernummer in onze inbox.Of heeft u gemaild met onze adverteerder Kerstboom.nl? Onze adverteerder verzorgt de verzending van uw boom nadat u deze hebt besteld op hun website.
U kunt een email sturen (met uw naam en ordernummer) naar info@groupdeal.nl. Wij kunnen het dan uitzoeken en zo snel mogelijk contact met u opnemen om dit probleem op te lossen.
Uiteraard krijgt u gewoon uw geld terug als blijkt dat u uw boom niet heeft ontvangen door een fout van onze kant.
Groet
Paul Montagne
http://www.GroupDeal.nl