Twinkle | Digital Commerce

Groeiend Kiala zoekt extra afhaalpunten

2017-05-27
180101
  • 1:49

Kiala, dat in vijf Europese landen een netwerk van afhaalpunten voor pakjes heeft, zag zijn omzet vorig jaar met 32 procent groeien ten opzichte van 2008. Het bedrijf voegde 67 klanten toe aan zijn portfolio, waaronder 12 Nederlandse.

Dat maakt Kiala vandaag bekend. De omzet van het bedrijf, dat actief is in thuisland België, Frankrijk, Spanje, Luxemburg en Nederland, kwam in 2009 uit op 33,6 miljoen euro. Hoeveel daarvan in Nederland werd behaald is niet bekend. Wel is duidelijk dat Kiala op 1 januari 68 Nederlandse klanten bediende, inclusief de 12 nieuwkomers van afgelopen jaar.

Amazon
In totaal zitten er 220 klanten in Kiala’s portfolio, waarvan 67 nieuwe. De meest opzienbarende deal die Kiala vorig jaar sloot was die met webwinkelreus Amazon, dat bouwt aan een pan-Europees afhaalnetwerk en dat pakjes om te beginnen laat ophalen in Franse en Belgische Kiala-vestigingen.

Behalve naar nieuwe klanten blijft Kiala ook op zoek gaan naar nieuwe afhaalpunten voor zijn netwerk. Het bestaande aantal van ongeveer 3.500 locaties moet in twee jaar tijd meer dan verdubbelen tot ruim zevenduizend Kiala Punten, aldus het bedrijf bij de publicatie van zijn jaarcijfers.

Populariteit van afhalen
In ons land moet het aantal Kiala-punten in 2010 ‘met zeker de helft groeien’, zei Kiala’s Ronald Metselaar eind vorig jaar al tegen Twinkle. Dat betekent dat er tot eind dit jaar een paar honderd nieuwe locaties zullen worden toegevoegd aan de 460 van eind 2009. De extra Kiala Punten moeten de populariteit van afhalen in ons land verhogen. ‘We zien dat 26 procent van alle bestellingen bij webwinkels die Kiala aanbieden bij ons wordt afgehaald’, aldus Metselaar in december. ‘Dit percentage groeit en ligt nog niet op het niveau van de andere landen waarin we actief zijn.'

Supplier Innovation Award
Kiala Nederland is genomineerd voor de Supplier Innovation Award, die donderdag voor het eerst wordt uitgereikt tijdens het Thuiswinkel Awards Gala. De vakprijs gaat naar de toeleverancier die 'een merkbare verbetering van de dienstverlening aan webwinkeliers' heeft gerealiseerd. De andere genomineerden zijn Eperium en PayPal Nederland.

Een overzicht van alle genomineerden voor de vakprijzen onder de Thuiswinkel Awards vindt u hier. De genomineerden voor de publieksprijzen staan hier op een rij.