De Nederlandse webwinkel van Media Markt gaat in het tweede kwartaal van dit jaar open. Het Duitse moederbedrijf Metro, dat ons land heeft aangewezen als proeftuin voor e-commerce, durft straks de strijd aan te gaan met reuzen als Amazon en het Britse DSG.
Dat heeft de Metro Group afgelopen woensdag laten weten in een serie presentaties aan investeerders. Persbureau Reuters bericht erover. Gevraagd naar de vorderingen wil Ruth Leijting vanuit het Nederlandse kantoor niet meer kwijt dan dat Media Markt ‘volop bezig’ is met de implementatie van de webwinkel.
Platform
Duidelijk is dat Mediamarkt.nl onlangs een metamorfose heeft ondergaan. Of de site, gelet op de e-commerce plannen, ook op een ander platform draait wil Leijting niet bevestigen. Ook Martijn Hoogeveen, die deze week Vivendo overnam en met ICEcat.biz betrokken is bij het vullen van de webshop, laat er niks over los. Hij verwijst weer naar Media Markt.
Duitse shop
Behalve in Nederland komt in het volgende kwartaal ook een ruim assortiment van Media Markt online beschikbaar in Oostenrijk, de andere webwinkelproeftuin van Metro. Ook gaat Media Markt vanaf dat moment entertainmentproducten via het web aanbieden in Duitsland, mogelijk al in het derde kwartaal gevolgd door elektronica. Overigens werd onlangs bekend dat Media Markt bruin- en witgoed onder eigen merk gaat verkopen, te beginnen in zijn winkels.
Kanaalconflict
Media Markt, Europa’s grootste verkoper van consumentenelektronica, was lange tijd een grote afwezige op het online-speelveld. Met zijn gedecentraliseerde model, waarbij winkeliers een zekere vrijheid hebben, doemde steeds een kanaalconflict op. Hoe Media Markt dat nu denkt te omzeilen is niet bekend.
Billen bloot
De vraag is ook hoe Media Markt, ‘Ik ben toch niet gek?’, overeind blijft als het straks met de billen bloot moet opbeuken tegen prijsvechters in de online-arena. Metro, zo rapporteert Reuters, stelde woensdag dat het met zijn huidige winkelprijzen al kan concurreren met zijn rivalen online.
Best Buy
Metro heeft China, Rusland en Turkijke aangewezen als belangrijke groeigebieden voor Media Markt en zusterketen Saturn. In Europa moet de stap in het online-kanaal voor de groei zorgen. Metro zegt de concurrentie aan te durven met Amazon en DSG, eigenaar van Pixmania en Dixons.co.uk. In Best Buy krijgt het er binnenkort een geduchte concurrent bij in Europa. De wereldmarktleider, die zijn Europese entree als gevolg van de crisis uitstelde, opent in april de eerste winkel in Groot-Brittannië, gevolg door een webshop in de zomer.
Metro heeft China, Rusland en Turkijke aangewezen als belangrijke
Er is een foutje
Logisch dat ze niets over het platform willen zeggen. Op de site van mediamarkt is echter eenvoudig af te leiden dat het om Websphere Commerce van IBM gaat.
Voordeel van dit soort winkels is dat je het in handen kunt houden en dat er een ruime sortering is. Nadeel is echter dat door grotere inkoop de prijzen vast liggen voor langere tijd en Mediamarkt, Saturn niet snel in prijs zullen dalen wat deze zaken voor het meerendeel duurder maken, soms wel meer dan 20%, dan de "gewone" retailler om-de-hoek. Persoonlijk kijk en voel ik bij MM en ga daarna bij de buren shoppen.
Nu met de komst van een webwinkel zullen ook zij met de prijzen omlaag moeten daar iedereen nu van achter het beeldscherm meerdere winkels kan raadplegen. Iets wat voorheen niet kon daar MM ook telefonisch geen prijzen wilde doorgeven.