Twinkle | Digital Commerce

CBS: Detailhandel verliest 5 procent

2017-11-08
302186
  • 1:17

De Nederlandse detailhandel heeft een moeilijk jaar achter de rug, waarin de winkelbestedingen met 4,9 procent ofwel 5 miljard euro zijn afgenomen. De daling steekt schril af bij de groei van het online-kanaal, die naar verwachting uitkomt op 20 procent.

Het Centraal Bureau voor Statistiek bracht de cijfers over de detailhandelsomzet vanochtend naar buiten.

De omzetdaling van 4,9 procent is bijna één op één toe te schrijven aan de volumedaling van 4,8 procent in 2009: de prijzen bleven ongeveer gelijk, maar winkels verkochten gewoon minder producten.

Hoge vlucht
Voor winkels in non-food was het helemaal een slecht jaar, met een gemiddelde omzetdaling van 7 procent. Ook verkopers van doe-het-zelfartikelen, consumentenelektronica en interieurspullen leverden fors in. Vooral die laatste twee productgroepen nemen online juist een hoge vlucht.

6 miljard
De totale online-consumentenbestedingen in Nederland zijn afgelopen jaar naar verwachting met ongeveer 20 procent gestegen tot 6 miljard euro. Die voorspelling deden zowel Blauw Research als Wijnand Jongen. De directeur van Thuiswinkel.org suggereerde dat de online-productverkoop sterker groeide dan de online-verkoop van diensten. Dat zou betekenen dat de detailhandel nog jaloerser zal zijn op de webconcurrentie.

In de min
In de Verenigde Staten is het verschil tussen offline- en online-winkeliers kleiner dan hier. Hoewel ze minder omzet verloren dan hun collega’s in de straat, eindigden ook online-retailers 2009 in de min.

Defintieve cijfers over de online-consumentenbestedingen in Nederland verschijnen binnenkort in de Thuiswinkel Markt Monitor, opgesteld door Blauw Research.