Twinkle | Digital Commerce

Mode inkopen? Laat de klant je helpen!

2017-05-26
180101
  • 2:21

Veel webwinkeliers in de mode zijn op dit moment druk met de inkoop voor najaar en winter. Iedere ondernemer die ik recent sprak was net terug van de Spirit of Fashion beurs in Berlijn, de Modefabriek in Amsterdam of kwam ik tegen bij de stand van onze partner Softwear op de Body Fashion Tradefair.

Door: Michel Willems

Wat een vak! Iedere keer een half jaar van te voren voorspellen wat de nieuwe trend wordt en welke producten je dus gaat inkopen. Forse investeringen zonder dat je garanties hebt dat je voorspelling helemaal juist is. Ik heb een grenzeloos respect voor de geslaagde mode(web)winkelier.

Voorspellingskracht
Geïntrigeerd door dit proces verdiepte ik me eens in de manieren die moderetailers inzetten om wat minder afhankelijk te zijn van hun voorspellingskracht. Je komt dan van alles tegen.

Zo sprak ik retailers die proberen een hoger percentage van hun omzet te genereren met tijdloze basics. Never out of stock producten die jaar in, jaar uit goed blijven verkopen. Een goed idee, maar er blijft natuurlijk veel behoefte aan trendy mode artikelen die niet in deze categorie vallen.

Inkoopgroep
Ook sprak ik zelfstandige retailers die met wat collega’s een inkoopgroep opzetten. Die helemaal zelfstandig zijn, maar samen inkopen om sterk te staan. Maar ook om dat topje dat je zelf niet meer in de juiste maat in voorraad hebt, toch te kunnen verkopen omdat een andere winkelier het nog wel heeft liggen.

Natuurlijk kent iedereen de voorbeelden van retailers die hun productie razendsnel kunnen bijstellen op basis van verkopen. Zo heeft Mango een continu veranderende collectie.

Vernieuwend concept
Tot zover waarschijnlijk niets nieuws onder de zon voor doorgewinterde fashion retailers. Maar op Springwise vond ik echt een vernieuwd concept: laat je klant jouw inkopen doen!

De webshop Modcloth gaat er vanuit dat er niemand beter weet welke jurkjes haar klanten gaan kopen dan de klanten zelf.  Op zijn site toont Modcloth een aantal ontwerpen waar fans op kunnen stemmen. Als een bepaald jurkje geen stemmen krijgt dan wordt het niet ingekocht. Maar als het ontwerp voldoende stemmen oplevert dan wordt het in productie genomen. Het is dan binnen een week of twee te koop.

Wat zijn de voordelen van deze werkwijze?

De klant is blij want:

  • Ze heeft invloed op welke mode binnenkort te koop is!
  • Ze wordt als eerste op de hoogte gesteld als haar favoriete topje te koop is. Sneller dan je vriendinnen ... Dat is cool!

De mode retailer is blij want:

  • Zijn trendvoorspellingen worden betrouwbaarder en daardoor de onverkoopbare voorraden kleiner
  • Hij heeft een marketingtool in handen; Iedereen die gestemd heeft op een bepaald kledingstuk krijgt natuurlijk een mailtje als het beschikbaar is.

Al met al een sterke mix van inkoopproces optimalisatie, pr- en marketingactie en gebruik maken van de wisdom of the crowds. Welke Nederlandse mode ondernemer volgt?