Twinkle | Digital Commerce

EU: merken mogen levering aan pure players weigeren

2017-11-11
180101
  • 1:18

In een voorgestelde nieuwe EU-richtlijn mogen fabrikanten onder voorwaarden weigeren producten te leveren aan webwinkeliers zonder fysiek filiaal. EBay en Amazon spreken schande van het voorstel, waar persbureau Reuters inzage in kreeg.

Medio vorig jaar duwde Brussel de deur voor selectieve distributie open. De Europese Commissie toonde zich gevoelig voor de klaagzang van met name luxemerken. Hun argument: partijen die hun artikelen alleen online verkopen, profiteren van de marketinginspanningen van de merken, maar voegen zelf geen waarde toe. Ondertussen kunnen deze pure webwinkeliers producten wel goedkoper dan andere partijen aanbieden. Niet eerlijk, volgens de merken.

Reactietermijn verstreken
De deadline voor de nieuwe richtlijn komt ras dichterbij. Op 13 mei komen de geldende mededingingsregels te vervallen. Volgens Reuters maakt de passage over selectieve distributie nog altijd onderdeel uit van de concepttekst, dus ook nadat de reactietermijn voor ‘belanghebbende derden’ al lange tijd is verstreken.

Prijsdiscriminatie
Volgens Tod Cohen, topjurist bij eBay, zouden de Europese regels de groei van e-commerce in Europa doen stagneren. De voorgestelde regels spelen grote retailorganisaties in de kaart, wat ten koste gaat van de kleine internetondernemer en het prijspeil voor de consument. ‘Partijen die graag prijsdiscriminatie toepassen hebben er een nieuw middel bij’, aldus Cohen tegen Reuters.

Beklag
Eerder al had Greg Greely, hoofdverantwoordelijke voor de Europese retailactiviteiten van Amazon, zijn beklag gedaan over de voorstellen uit Brussel. Hij hield begin deze maand een pleidooi in zakenkrant The Wall Street Journal. Kop van het opinieartikel: Brussels attack on online shopping.