Zoekmachinemarketing, een paar jaar geleden weliswaar bekend maar nog onbemind bij mkb'ers, wint snel terrein bij middelgrote en kleine ondernemers. Eind dit jaar zal de helft van de mkb'ers met website voor gemiddeld ruim vijfduizend euro besteden aan search.
Het is de conclusie uit een marktonderzoek van Indenty, opgenomen in het rapport 'Zoekmachine marketing trends 2010', dat u hier gratis kunt opvragen. Het rapport bestrijkt overigens meer terreinen dan zoekmachinemarketing bij mkb 'ers en behandelt ook begrippen als open source, mobile commerce en augmented reality.
De belangrijkste resultaten uit Indenty's eigen onderzoek op een rij:
- Zoekmachinemarketing wordt op dit moment ingezet door een derde van de mkb-bedrijven met website, voor 2010 is dit percentage ongeveer 50 procent.
- Het totale jaarbudget voor zoekmachinemarketing voor het mkb in Nederland in 2009 komt uit op ongeveer 153 miljoen euro. In 2010 zal dit op ongeveer 253 miljoen euro uitkomen. Daarmee groeit het budget voor zoekmachinemarketing binnen het mkb sneller dan in de gehele markt.
- Het gemiddelde jaarbudget voor zoekmachinemarketing per mkb-organisatie ligt in 2009 rond 4800 euro en in 2010 rond 5300 euro: een stijging van 9,5 procent.
- Aantrekkelijke sectoren voor zoekmachinemarketing zijn vervoer, zakelijke diensten en de industrie. In deze sectoren wordt veel aan zoekmachinemarketing gedaan en liggen de budgetten hoger dan bij de andere sectoren.
- Het totale jaarbudget voor zoekmachinemarketing binnen het mkb kan nog verder stijgen, als zoekmachinemarketing meer bekendheid krijgt onder mkb-organisaties. Van de bedrijven die op dit moment geen gebruikmaken van zoekmachinemarketing, zei het grootste deel dat zoekmachinemarketing niet voldoende bekend bij hen is.
- Grote bedrijven zetten vaker zoekmachinemarketing in en hebben gemiddeld grotere budgetten voor zoekmachinemarketing dan kleine bedrijven.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Trends in zoekmachinemarketing
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.