Twinkle | Digital Commerce

Personalisatie: de vijf best practices

2017-05-26
180101
  • 2:27

Een persoonlijke benadering naar de klant is altijd al belangrijk geweest. Maar personalisatie is zowel in de b2b- als in de b2c-markt groeiende. Bedrijven streven ernaar om een zo’n goed mogelijke klantervaring te bewerkstelligen, voor een positiever rendement.

De nieuwste personalisatietechnologieën maken het voor bedrijven nog beter mogelijk om het juiste aanbod aan de juiste klant, op het juiste moment en via het juiste kanaal te bieden.

De whitepaper ‘A Marketing Imperative: Profile, Personalize, and Profit’ van Coremetrics, een bedrijf gespecialiseerd in marketingoptimalisatie, stelt dat personalisatie mogelijk is voor elk bedrijf, of het nou gaat om multinationals of midden- en kleinbedrijven. In het rapport vindt u praktisch tips en het geeft u inzicht hoe klantpersonalisatie uw organisatie kan helpen bij het verbeteren en/of verhogen van onder andere:
- de omzet
- de online-conversie
- de gemiddelde bestelwaarde
- de klantenbinding

Vijf best practices
Personalisatie moet niet worden beschouwd als een eenmalige of ad hoc inspanning, maar kan het best worden behandeld als een core businessstrategie met ondersteuning van:
- goede gedefinieerde en gedetailleerde doelstellingen
- een gestructureerd bestel van toezicht op deze doelstellingen
- een dynamisch plan voor continue optimalisering
- automatisering in alle stadia van de personalisatie

Het rapport geeft vijf best practices om personalisatie te overwegen, aan te brengen en uit te bouwen:

1. Verzamel en benut al uw klantgegevens.
Indien u niet alle mogelijke informatie over uw klanten vergaart en gebruikt, krijgt u geen compleet beeld van uw klant. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot het aanbieden van irrelevante producten.

2. Monitor real time uw marketing- beslissingen en tactieken.
Het gedrag en de behoefte van klanten verandert continu. Hierdoor is het van belang om uw marketinginspanningen real time te volgen. Dit geeft u inzicht in de resultaten en biedt u kansen om in te spelen op deze veranderingen waardoor u op het juiste moment het juiste aan uw klanten kunt bieden.

3. Zorg voor een consistente klantdialoog via meerdere kanalen.
Een goede relatie met uw klant is van belang bij personalisatie. Pas als u weet wie uw klant is, wat hem bezighoudt, wat hij wil en wat juist niet, kunt u hem op de juiste manier bedienen.

4. Blijf testen, monitoren, analyseren en aanpassen.
Het spreekt in principe voor zich maar het is daardoor niet minder belangrijk: door te blijven testen, monitoren, analyseren en aan te passen, heeft u inzicht welke handelingen of veranderingen wel goed werken en welke juist niet, hierdoor kunt u snel schakelen en zo voldoen aan de behoeftes en wensen van uw klant op een bepaald moment.

5. Automatiseer uw personalisatieprocessen.
Automatisering is niet alleen een manier om personalisatie in goede banen te leiden, het is de enige manier. Handmatig beheer is geen doen in verband met de enorme omvang en complexiteit van de gegenereerde gegevens die u via de diverse kanalen verzamelt. Om dit op een juiste en precieze manier te doen, is automatisering genoodzaakt. Het bespaart u een hoop tijd en gedoe en geeft u de beste inzichten en resultaten.

Het gehele rapport kunt u hier opvragen.