Premium diensten voor bezorging, zoals Amazon Prime, bestaan al enige tijd en zullen een hoge vlucht nemen. Maar ook een tegenbeweging is in gang gezet: minder betalen voor minder service, bijvoorbeeld voor super saver deliveries, die zeven dagen in beslag kunnen nemen.
Het zijn enkele bevindingen uit het 2010 Online Retail Delivery Report, dat is opgesteld door Snow Valley en gesponsord door de logistieke specialisten van MetaPack. De bezorgpraktijken van 166 Britse online-retailers werden onder de loep genomen en getest, waarbij gekeken werd naar 27 verschillende aspecten.
Bevindingen
Hoofdconclusie die uit het rapport kan worden getrokken is dat de keus voor webshoppers als het gaat om bezorging is toegenomen, zij het langzaam. Een paar cijfers op een rij:
* 64 procent van de 166 onderzochte online-retailers biedt enige vorm van keuze in de bezorging, dan wel in tijd, dan wel in de manier van aflevering dan wel in tarieven. In 2005 was dit nog maar 54 procent;
* Bezorging op zaterdag werd in 2009 aangeboden door 26 procent van de 166 onderzochte online-retailers, tegenover 23 procent in 2005;
* Tijdvakbelevering werd vorig jaar aangeboden door 15 procent van de webwinkels, tegenover 14 procent in 2005;
* 94 procent van de onderzochte webwinkeliers stuurt een orderbevestiging per mail, terwijl slechts 5 van de 166 shops sms inzetten;
* 39 procent van de webwinkels brengt boven een bepaald bestelbedrag geen verzendkosten in rekening, tegenover 24 procent in 2005;
* De verzendkosten die op de gemiddelde bestelling in rekening worden gebracht zijn iets omhoog gekropen, terwijl de tarieven voor premium services kelderden;
* Slechts 43 procent van de webwinkels verscheept producten naar de VS;
* De cut-off times gaan omhoog: er kan steeds later worden besteld om een artikel toch nog de volgende dag in huis te hebben;
Trends voor 2010
Gevraagd naar de bezorgtrends voor 2010 wees Snow Valley CEO Carlo Rimini vakblad Internet Retailing onder meer op extra opties tot tijdvakbelevering, meer sms-gebruik en meer mogelijkheden voor internationale verzending.
U kunt het 2010 Online Retail Delivery Report hier downloaden, waarna u het korte tijd kunt inzien.
NB: Vorige week kwamen Nando van Essen van E-sharp en Roland Slegers van Simtrec met een onderzoek over de bezorgwensen van Nederlandse webshoppers, uitgevoerd door Ruigrok | Netpanel, ondersteund door Thuiswinkel.org. Een presentatie met highlights vindt u hier.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Online Retail Delivery Report toont bezorgtrends
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.