Gevulde winkelwagens die niet worden afgerekend zijn een plaag voor de online-retailmarkt. Zo melden sommige bedrijven dat meer dan 60 procent van de gevulde wagens conversieloos blijft staan. Als dit percentage een klein beetje vermindert, gaan omzet en winst al aanzienlijk omhoog.
Hoewel de aankoopprijs en de verzendkosten het vaakst worden genoemd als oorzaak voor het achterlaten van een winkelwagen, ligt gebruiksgemak daar niet ver vanaf. Een methode die daarom steeds populairder wordt bij bestrijding van het aantal vertrekkende potentiële klanten, is de invoering van een Ajax-gedreven betaalproces dat maar één pagina beslaat. Dit combineert het gemak van een 1-pagina opzet met het asynchroon opvragen van gegevens.
Ajax
Ajax staat voor Asynchronous Javascript and XML, een term voor het ontwerp van interactieve webpagina’s waarbij asynchroon gevraagde gegevens worden opgehaald van de webserver. Als u ooit een (lang) online-formulier heeft ingevuld en na verzending het formulier gewist terugzag met berichten als ‘adres niet geldig’, of ‘paswoorden komen niet overeen’ of ‘beantwoord a.u.b. vraag 2’ , dan zult u de waarde van Ajax begrijpen. Door deze methode hoeven pagina’s niet in hun geheel te worden ververst. Dit in tegenstelling tot server-side validation waarbij een ingevuld formulier wordt verzonden naar de webserver die alle velden checkt op fouten en onvolledigheden. Als er een of meerdere fouten in de invulvelden staat, zoals een ontbrekende ‘@’ in een e-mailadres of een ontbrekende postcode, stuurt de webserver deze foutmelding naar de browser die de pagina herlaadt zodat de gebruiker het opnieuw kan invullen. Als hij geluk heeft, hoeft hij niet alles opnieuw in te vullen, maar enkel de velden die niet correct waren. Maar ook dan blijft het gehele proces een hoop tijd kosten - zeker als er daarna wéér ergens een fout staat - wat een frustrerende werking op de klant kan hebben, helemaal als het voor hem niet goed duidelijk is wat er steeds mis gaat. Door middel van Ajax krijgt de klant direct een reactie na het invullen van een veld en dus niet pas als het hele formulier is verzonden. Een goed voorbeeld hiervan is het invullen van een accountnaam bij Twitter waarbij direct is te zien of de naam nog vrij is of al in gebruik. Ook het invoeren van een zoekterm in Google is een voorbeeld van Ajax: de zoekmachine geeft suggesties van de meest voorkomende termen die overeenkomen met de invoer.
Klant houdt van snel
Denk bij het ontwerp van uw afrekenproces aan een gewone supermarkt. Bij het boodschappen doen in een fysieke winkel gaan klanten altijd voor de kortste of snelste rij bij een kassa. Een online-afrekenproces dat één pagina beslaat is per definitie sneller dan een online-kassa die uit meerdere pagina’s bestaat. Simpelweg omdat er minder pagina’s geladen hoeven te worden. Daarbij is een 1-pagina kassa ook overzichtelijker voor de klant aangezien hij duidelijk ziet wat hij moet doen en waar hij is in het betaalproces.
Een simpele A/B-test die afgelopen jaar is uitgevoerd bij de online-shop van de afgelopen Olympische spelen in Vancouver geeft een goed voorbeeld:
Tijdens deze test werd de helft van alle potentiële klanten doorgestuurd naar een 2-pagina kassa en de andere helft naar een 1-pagina kassa. Al bijna meteen bleek het afrekenproces op een enkele pagina een betere conversie te genereren. Het aantal succesvolle betalingen steeg zelfs met 257,26 procent met dank aan de 1-pagina kassa.
Voordelen
De voordelen van afrekenen binnen één pagina en de Ajax-methode zijn:
- Meer conversie: zoals hierboven vermeld en eerder bewezen kan een 1-pagina kassa de conversie aanzienlijk verbeteren.
- Verbetering gebruiksgemak: bij gebruik van een Ajax-gedreven kassa die één pagina beslaat, wordt de gebruikerservaring bevorderd doordat de pagina’s sneller laden;
- Een hogere klanttevredenheid: door verbetering van het gebruiksgemak en geen problemen bij het invullen van een formulier, krijgen klanten een betere winkelervaring;
- Uitbreiden van interactiviteit: door toepassing van de Ajax-methode is het mogelijk om de pagina meer interactief te maken wat ook weer bevorderlijk kan zijn voor de klantervaring.
Nadelen
Terwijl er over het algemeen geen reden is voor gebruik van meerdere pagina’s voor het betaalproces, zijn er wel een aantal punten te overwegen bij gebruik van Ajax:
- Het werkt niet zonder JavaScript: Ajax is afhankelijk van JavaScript. Als een gebruiker dit heeft uitgeschakeld, werkt de pagina alsnog via server-side validation.
- Sommige browserfuncties werken niet meer naar behoren: omdat Ajax de pagina niet herlaadt voor een update, brengt de browersknop ‘Terug’ de klant niet terug naar een vorige stap in het proces.
- Ajax vergt wat meer investering vooraf: het toepassen van Ajax in uw systeem kost u enige investering in tijd en/of geld.
Als u overweegt om Ajax in uw betalingsproces te implementeren, weeg dan de voordelen wat betreft klanttevredenheid en een hogere conversie af met de extra kosten wat betreft de ontwikkeling. Maar waar u ook voor kiest, blijf uw betaalproces testen. Zelfs een kleine aanpassing kan al voor een hogere conversie zorgen.
Bron: Getelastic.com
Meer over shopping cart abandonment: in een nieuw rapport schrijft Forrester Research dat 88 procent van de shoppers wel eens een gevulde winkelwagen laat staan. Dat is net zo veel als 5 (!) jaar geleden.
Het onderzoeksbureau schrijft:
'Despite improvements in site design and increased consumer comfort with online purchasing, 88% of Web buyers say that they have abandoned an online shopping cart without completing a transaction. This is the same percentage as five years ago, suggesting that retailers have yet to address the primary drivers of cart abandonment: frustration with the amount of shipping costs, unpreparedness to make a purchase, and a desire to comparison-shop for a lower price. Cart abandonment highlights the opportunity for retailers to recover lost sales by clearing the path to purchase, clarifying shipping prices and delivery times up front, as well as testing various checkout scenarios.'
Het rapport van Forrester is voor 499 dollar te koop.
Goed artikel. Wij hebben eenzelfde stijging ervaren sinds we alle
betalingen op 1 pagina afhandelen. Met behulp van onze merchants hebben
we getracht zoveel mogelijk kliks en stappen uit het betaalproces te
snijden. Deze pagina sluit nu goed aan bij de rest van het check out
proces, waar merchants al jaren bezig zijn om afleidende factoren uit
het proces te halen. De flexibiliteit die de betaalpagina krijgt middels
Ajax-technologie is ongekend.
Op dit moment draait een pilot voor A/B testen, met vooralsnog
bemoedigende resultaten. Het zal afhankelijk zijn van product, land en
doelgroep in hoeverre er verschillen zullen optreden.
Binnen de onlangs afgeronde certificering van Thuiswinkel.org was één van de eisen dat consumenten de mogelijkheid moeten krijgen om na het invullen van de gegevens deze nog te wijzigen. Dit hebben wij bij onze tijdschriften webwinkel opgelost door het toevoegen van een extra stap in het bestelproces, waarbij men of terug kan of de bestelling kan bevestigen.
Hoe mixt dit met bovenstaand artikel? Ik ben een voorstander van het afreken proces op één pagina, maar de regelgeving lijkt dit nu onmogelijk te maken.