Twinkle | Digital Commerce

Haal meer uit affiliatemarketing

2017-05-26
671429
  • 3:46

Marketingbudgetten krimpen en toch groeit de omzet van affiliatemarketing exponentieel. Adverteerders lijken zich nu massaal op de performance basedmarketing te storten. Logisch, want wie gooit er nu zijn geld in een put, zonder zeker te zijn dat er een bodem in zit?

Tekst: Roger Kenbeek

De kracht van affiliatemarketing is het ‘voor-wat-hoort-wat’-principe. Adverteerders betalen alleen als er daad-werkelijk een verkoop in hun webshop plaatsvindt. Degenen die voorheen geen investeringen deden in deze tak van sport, richten zich met krimpende marketingbudgetten meer en meer op de performance basedmarketing. Een ideaal businessmodel want voor iedere euro die ze er insteken, weten ze precies wat ze terugkrijgen.

Just checking
Waar moet u als adverteerder op letten als u wilt beginnen met affiliatemarketing?
• Converteert de webshop goed? Affiliates nemen een risico door bezoekers te sturen en verwachten daar een zekere vergoeding voor terug.
• Welk bedrag kunt u vergoeden voor een verkoop in uw webshop? Bereken commissies op basis van de gemiddelde cost per sales uit de eigen online marketinginspanningen.
• Zijn er grenzen aan de webpromotie? Er zijn vele groepen affiliates met verschillende types verkeer (bijvoorbeeld: e-mail, website, coupon, prijsvergelijking). Zij moeten weten wat wel, en wat niet mag.
• Kunt u alle advertentiemiddelen aanleveren? De ene affiliate zal werken met links en banners, terwijl een andere juist productinformatie nodig heeft.
• Wanneer moet u betalen voor sales? De affiliates zijn uw salespartners. Voor hen is snel bevestigen en vergoeden belangrijk. Affiliates investeren in hun verkeer en hebben die opbrengsten nodig om de campagne te kunnen voortzetten.
• Is het aanbod wel geschikt voor affiliatemarketing? Alleen als de producten en prijzen daadwerkelijk aantrekkelijk zijn voor de eindconsument, willen affiliates het promoten.
• Tenslotte, heeft u genoeg tijd om een programma te onderhouden? Hoe intensiever u het programma optimaliseert (met campagnes, advertentiemiddelen e.d.) hoe meer sales.

Voldoet u aan deze voorwaarden, dan is het tijd om affiliates in te schakelen. Er is eigen software beschikbaar, maar de simpelste manier is om met één van de vele affiliatenetwerken in zee te gaan. Deze netwerken werken al samen met grote groepen affiliates en kunnen direct resultaat boeken. Daarnaast verzorgen zij de tracking van de campagnes en de facturatie van de partners. Dit neemt voor u veel werk uit handen.

Selecteren van netwerk
Waar moet u als adverteerder op letten bij de keuze voor een netwerk?
• Denkt het netwerk mee? Probeer samen een inschatting te maken van het aantal verwachte sales. Kijk met welke groepen affiliates u kunt werken, en tegen welke commissies.
• Biedt het netwerk genoeg ondersteuning? Een persoonlijke accountmanager waarmee u regelmatig contact heeft, is cruciaal.
• Is het netwerk betrouwbaar en transparant? De meeste affiliatenetwerken laten adverteerders direct contact hebben met de affiliates. Daarnaast heeft een goed netwerk duidelijke regels voor affiliation.
• Welke trackingmethodes zijn er? Affiliation kan niet enkel werken op basis van cookies. De eindconsument, maar ook browsers en antispywareprogramma’s verwijderen deze automatisch. Een netwerk moet ook andere oplossingen bieden, zoals IP- en fingerprinttracking.
• Heeft het netwerk ervaring met soortgelijke adverteerders? Niet altijd noodzakelijk, maar vaak besluiten adverteerders te willen werken met dezelfde publishers als hun concurrenten.
• Is er de mogelijkheid om campagnes uit te breiden naar het buitenland? Steeds meer adverteerders breiden hun salesgebied uit naar andere landen. Het is praktisch als dat opgezet kan worden vanuit Nederland.

Trends
De affiliatemarkt is continu in beweging en er zijn steeds nieuwe trends te ontdekken. Op welke trends moet u als adverteerder inspelen?
• De consument klikt steeds minder vaak op duidelijke reclame-uitingen, zoals links en banners. Om meerwaarde te bieden en conversies te verhogen, geven affiliates meer informatie over producten. Adverteerders moeten hun productaanbod zoveel mogelijk integreren op de websites van hun partners. Dit kon al met product-datafeeds, maar nu ook met widgets en applications.
• Social media, zoals Hyves, LinkedIn en Facebook, lenen zich uitstekend voor affiliates om direct de juiste doelgroepen te benaderen.
• In navolging van Groot-Brittannië bieden adverteerders steeds meer coupons en kortingscodes aan.
• Nederlandse adverteerders moeten bevreesd zijn op nieuwe spelers op de markt. Internationale netwerken zien steeds meer buitenlandse adverteerders die in Nederland hun producten aanbieden. Andersom trekken Nederlandse aanbieders ook Europa in.
• In de Verenigde Staten brengen adverteerders hun programma's onder de aandacht bij de affiliates door te adverteren in bladen en ze staan op affiliatebeurzen.

Doelmatig
Affiliatemarketing is dan misschien geen ‘rocket science’ maar om succesvol te zijn en ook te blijven, is continue aanpassing en uitbreiding nodig van het affiliateprogramma. Met het juiste netwerk en de juiste affiliatestrategie kunt u bestaande markten uitbreiden en nieuwe gebieden betreden. Niet alleen kunnen affiliates helpen om u tijdens de recessie het hoofd te bieden, maar ook kunnen zij u sneller laten groeien dan tien jaar geleden denkbaar was...

Roger Kenbeek is countrymanager bij Zanox Benelux.

































Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2009.