Twinkle | Digital Commerce

Top online-adverteerders nog niet goed vindbaar

2017-05-27
180101
  • 3:33

Hoe is het gesteld met de vindbaarheid van de honderd organisaties met de grootste online mediabudgetten? Dit is de belangrijkste onderzoekvraag van de Top 100 Online Vindbaarheid 2009, uitgevoerd door Search Engine Mediabureau Checkit.

Hierin zijn de websites van de adverteerders getest op elf factoren die bijdragen aan een optimale vindbaarheid. De conclusie: de vindbaarheid is door de jaren heen verbeterd, maar is voor de top van de Nederlandse online adverteerders nog steeds ondermaats.

Tekst: Paul Aelen

Online budgetten groeien, zelfs in tijden van crisis. De verwachting is dat binnen vijf jaar de helft van de marketingbudgetten naar online activiteiten zal gaan. Dit blijkt uit recent onderzoek van Synovate. Reden temeer om de online vindbaarheid van Nederlands grootste online adverteerders onder de loep te nemen in de Top 100 Online Vindbaarheid. Het onderzoek is afgelopen vier jaar elk jaar uitgevoerd, en geeft daarom een mooie trend van de online vindbaarheid van organisaties door de jaren heen.

Positieve trend
De online vindbaarheid in het onderzoek is uitgedrukt in een vindbaarheidspercentage. Dit percentage geeft weer hoe de websites scoren op elf vindbaarheidscriteria, zoals het gebruik van flash en voldoende content op de website. Toen de Top 100 Online Vindbaarheid in 2006 voor het eerst werd uitgevoerd, behaalde slechts 2 procent een vindbaarheidsscore van 80 procent of meer. Inmiddels is dit uitgegroeid tot 31 procent. Een sterke verbetering, al valt er nog steeds veel te winnen voor de grootste online adverteerders in Nederland. De elf factoren waarop is getest, vormen slechts een basis voor online vindbaarheid. Een optimale vindbaarheid is afhankelijk van honderden factoren!

Top 10 van 2009
De best vindbare websites van de grootste online adverteerders van 2009 zijn bekend. Wat meteen opvalt, is het grote aantal organisaties uit de financiële branche. Met veertien vermeldingen komt deze groep het vaakst voor, en zijn ze één van de best scorende branches.

Een geheel nieuwe branche in de lijst is ‘online dating’. Bij organisaties binnen deze branche ligt het zwaartepunt van de mediabestedingen online. Dit is dan ook de belangrijkste reden dat deze branche dit jaar in de Top 100 is terug te vinden. Het gaat goed met de datingwebsites. Er zijn meer vrij-gezellen dan ooit en het aantal datingsites groeit gestaag. Volgens marktonderzoeksbureau Jupiter Research zal de omzet van de Europese datingbranche in 2011 932 miljoen dollar bedragen.Online daten gaat dus nog meer aan populariteit winnen. In de Top 100 -eindigt de online datingbranche met een gemiddelde score van 71 procent in de middenmoot. Zeker geen slechte score voor een betrekkelijk nieuwe branche, al valt er gezien de hevige concurrentie en online afhankelijkheid nog veel te winnen.

Ook webwinkels zijn vertegenwoordigd in de Top 100 Online Vindbaarheid. Met vijf vermeldingen en een gemiddelde vindbaarheidsscore van 75 procent wordt er bovengemiddeld gepresteerd. Dit is niet verwonderlijk gezien het grote aantal bezoekers wat webwinkels via de zoekmachines binnenkrijgen. De vijf online retailers:
•    Bol.com (positie 2)
•    Wehkamp.nl (positie 15)
•    Otto (positie 54)
•    Ebay (positie 55)
•    Neckermann.com (positie 56)

Integratie in de gehele organisatie
In vier jaar tijd is het percentage organisaties met een online vindbaarheidsscore van meer dan 50 procent gestegen tot 91 procent. Ook zijn, net als in de voorgaande jaren, de scores per variabele verbeterd. In totaal laten negen van de elf variabelen verbetering zien. De toepassing van meer technische variabelen die aan de ‘achterkant’ van een website zijn in te stellen, blijft achter ten opzichte van de andere variabelen. 31 procent van de websites behaalt een vindbaarheidsscore van 80 procent of meer, er zijn dus nog zeker verbeteringen mogelijk voor de websites van online adverteerders.

De ontwikkeling van de online vindbaarheid van 2006 tot en met 2009 schetst een positief beeld. We kunnen concluderen dat het belang van Search Engine Marketing (SEM) steeds meer is doorgedrongen bij de Nederlandse (online) adverteerders. Omdat dit onderzoek zich beperkt tot elf technische factoren, terwijl een goede online vindbaarheid afhankelijk is van honderden factoren, gaat het te ver om te stellen dat de websites van Nederlands grootste adverteerders volledig zoekmachinevriendelijk zijn. Daarom is het van belang om nu de volgende stap te zetten: het continueren en uitbreiden van de zoekmachinestrategie binnen de gehele organisatie. Zo kan SEM behalve het realiseren van marketingdoelstellingen, ook worden ingezet om bijvoorbeeld vacatures in te vullen. Tevens kan de afdeling Communicatie en PR door de inzet van SEM hun doelstellingen realiseren, bijvoorbeeld door het optimaal managen van het online imago. v

Paul Aelen is medeoprichter van Checkit. Judith Nissen is marketingcommunicatieadviseur van Checkit. Checkit is onderdeel van Isobar, het digitale netwerk van Aegis Media.

Dit bericht verscheen eerder in Twinkle 10-2009.