Twinkle | Digital Commerce

'Betaalde kliks populairder en duurder'

2017-05-27
800532
  • 1:24

Amerikaanse webshoppers klikten in het voorbije koopseizoen vaker op betaalde zoekresultaten dan een jaar eerder. Webwinkeliers betaalden gemiddeld een kleine vijf procent meer per klik.

Dat stelt NetElixir althans op basis van gegevens van 32 webwinkelende klanten. Het zoekmachinemarketingbureau zegt zeer verbaasd te zijn over de stijging in klikvolumes van 11 procent, omdat het maar op een stijging van 3 tot 4 procent had gerekend.

Adverteerders per zoekterm
NetElixir becijferde ook dat er in de afgelopen kerstperiode, afhankelijk van de productgroep, zo’n 10 tot 12 procent meer adverteerders per zoekterm waren dan een jaar eerder. Het doorklikratio bij getoonde advertenties steeg tot 9,8 procent. Het gemiddeld aantal doorkliks dat nodig was voor één aankoop steeg echter ook, met 6 tot 8 procent.

Al met al noemt CEO Udayan Bose de cijfers 'goed voor de industrie', waarmee hij zal doelen op partijen die adviseren in zoekmachinemarketing. Anders geanalyseerd: voor webwinkeliers betekenen de cijfers dat ze gemiddeld méér betaalden voor een klik, die gemiddeld tot minder aankopen heeft geleid.

Per branche
NetElixir specificeerde de resultaten in verschillende retailbranches en vergeleek die met de periode 1 november tot en met 26 december 2008. Hieronder ziet u achter de genoemde categorie steeds respectievelijk de groei in het aantal totale kliks, de toename van de kosten per klik en het stijging van het doorklikratio.

Totaal: 11% 5% 10% 

Bloemen en cadeauartikelen: 7% 6% 10%

Kleding: 12% 10% 12%

Consumentenelektronica: 16% 7% 15%

Voeding en geneesmiddelen: 3% 4% 6%

Interieurartikelen: 8% 3% 9%

Producten voor husidieren: 4% -1% 2%

Klusmaterialen: 13% 2% 7%

De volledige resultaten uit het onderzoek van Netelixir ('We believe search advertising drove 12% more “holiday sales dollars” this year than 2008') vindt u hier.

Bron: Internetretailer.com


Gerelateerde artikelen: