In opdracht van het Utrechtse Alta Channel Media onderzocht bureau Vos & Jansen via welke kanalen Nederlanders zich oriënteren op aankopen. Online-orëntatie gebeurt bij geen categorie zo vaak (73 procent van de respondenten) als bij wit- en bruingoed.
Ook voor de aanschaf van meubels (54 procent) of een fiets (53 procent) raadpleegt meer dan de helft van de Nederlanders het internet, zoals blijkt uit onderstaande tabel.
Bron: Onderzoek Channel Media, Vos & Jansen
Wilco van Schaik van Alta Channel Media publiceerde over de onderzoeksresultaten in het vakblad Elektro Retail Magazine. Hij benadrukt de noodzaak voor merken (fabrikanten) om online-dealerkanalen (retailers) te ‘activeren’, door hen onder meer te voorzien van alle beschikbare informatie (productbeschrijvingen, foto’s e.d.). Klanten hechten volgens Van Schaik nu eenmaal meer belang aan sites van dealers (40 procent van de Nederlanders), dan aan die van merken (30 procent).
Vos & Jansen bekeek voor Alta Channel Media ook hoeveel belang Nederlanders hechten aan bepaalde elementen op sites van merken respectievelijk dealers. Waar merksites bijna louter lijken te worden geraadpleegd om producten te beoordelen, worden dealersites om veel meer redenen met een bezoek vereerd, blijkt uit onderstaande tabellen.
Bron: Onderzoek Channel Media, Vos & Jansen
Bron: Onderzoek Channel Media, Vos & Jansen
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Oriëntatie op merk- en dealersites verschilt’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.