Met de opening van zijn culturele webwinkel NRC Lux zet de naamgevende krant een nieuwe stap in zijn digitale strategie. NRC ziet toekomst in het optuigen van retailconcepten, online- en offline.
Op Nrclux.nl zijn volgens de krant honderdduizenden boeken, cd's en dvd's' te vinden. 'Maar ook speciale lezersaanbiedingen, bijzondere wijnen, interessante reizen, concerten en kunst.'
NRC gebruikt het eigen archief om het productaanbod te verrijken. Op de site schrijft de krant: 'Uniek aan NRC Lux is dat u er tienduizenden recensies van onze redacteuren en beoordelingen van lezers terug kunt vinden. Dit vergemakkelijkt uw keuze.'
Ter introductie rekent NRC tot 8 november geen verzendkosten door aan de klant.
Speciaal retailteam
Eerder dit jaar zei uitgeveefdirecteur Gert Jan Oelderik dat NRC het omzetaandeel uit 'lezersaanbiedingen' in twee jaar tijd wil verdriedubbelen, tot 15 procent van de totale omzet. De krant sleutelt al enige tijd aan nieuwe on- en offline retailconcepten, die ook los kunnen staan van het NRC-label. Daartoe is binnen NRC Media een speciaal retailteam opgezet.
Samenwerking
Behalve aan de eigen retailkanalen wil NRC verdienen aan concepten die het in samenwerking met gevestigde retailers optuigt. De krant dient daarbij als advertentieplatform. Oelderik zei niet uit te sluiten dat NRC een direct financieel belang krijgt bij de verkoop van bijvoorbeeld auto's of verzekeringen.
OneDayOnly
Een jaar geleden lanceerde NRC met Onedayonly.nl al een webwinkel die ogenschijnlijk niks met de krant van doen heeft (zie ook het blog van Twinkle). Retailpartners van NRC bieden hier producten tegen korting aan. Dagelijks adverteert de krant een aanbieding van een partner.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Retailambitie NRC krijgt vorm met nieuwe webshop
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.