Twinkle | Digital Commerce

NRC gaat retailen voor extra omzet

2017-05-27
170128
  • [nieuws]
  • 0:55

NRC Handelsblad gaat steviger inzetten op de verkoop van producten als dvd's en boeken aan consumenten. De krant sleutelt aan nieuwe on- en offline retailconcepten, die ook los kunnen staan van het NRC-label.

Volgens uitgever Gert Jan Oelderik kan het omzetaandel van de zogenoemde lezersaanbiedingen van 5 procent uitgroeien tot 15 procent. En dat in twee jaar tijd. Zo hoopt de NRC tegenwicht te kunnen bieden aan de structureel dalende advertentie-inkomsten. Een speciaal opgericht retailteam van vier mensen opereert inmiddels zelfstandig binnen NRC Media.

Samenwerking
Behalve aan de huidige webwinkel wil NRC verdienen aan online en offline concepten die het in samenwerking met retailers optuigt. De krant dient daarbij als advertentieplatform. Oelderik sluit niet uit dat NRC op termijn een direct financieel belang krijgt bij de verkoop van bijvoorbeeld auto's of verzekeringen.

OneDayOnly
Eind vorig jaar lanceerde Oelderik al een tweede webwinkel, te vinden op Onedayonly.nl (zie ook het blog van Twinkle). Retailpartners van NRC bieden hier producten aan tegen forse korting. Dagelijks adverteert de krant met een aanbiedieng van een partner.

Bron: Adformatie