Twinkle | Digital Commerce

In de herkansing

2017-11-08
171130
  • 2:26

Voor traditionele ’stenen’ elektronicawinkeliers heb ik slecht nieuws en goed nieuws. Minder leuk voor u is dat steeds meer consumenten online kopen. Het goede nieuws: die volksstammen blijven vooral geïnteresseerd in uw handel.

TV’s, koelkasten, huishoudelijke apparatuur, hifi, camera’s. Witgoed en bruingoed. Nog even en het is niet meer aan te slepen. Samen met kleding en food is het een van de grote omzetkanonnen van de komende twee jaar.

Inbouwmagnetron
Dus wie over twee jaar nog steeds geen webshop heeft - naast z’n fysieke winkel - kon het wel eens moeilijk krijgen. Wat zei ik? Twee jaar? Één jaar! Het argument dat we het per se in een echte winkel moeten voelen en ruiken is nu wel passé. Aantoonbaar onwaar en een excuus om niets te hoeven doen. Er worden auto’s online verkocht, keukens, houten schrootjesplafonds en zelfs een cruise van 10.000 euro wordt betaald met een muisklik. Waarom dan geen inbouwmagnetron? Of een ladyshave?

Smoes
Grote winkelketens gingen u al voor. Gingen er vol in. Zoals Impact Retail. Anderen doen het wat behoedzamer. BCC en Expert bijvoorbeeld. Maar de meesten kijken nog steeds de kat uit de boom. Net als de producenten, trouwens. Er was een geldig excuus: het zogenaamde kanaalconflict. Hoe voorkom je dat een lokale vestiging de dupe wordt van de ‘eigen’ webwinkel? Maar ook dat is van tafel. Er zijn nieuwe marketinginzichten en technisch kan het zo opgelost worden dat een lokale vestiging alleen maar baat heeft bij de webshop die door het hoofdkantoor is neergezet. Of door een producent. Het excuus is een smoes geworden.

Combinatie
Intussen kwamen er wel nieuwkomers. Bol.com, Pixmania, Amazon en honderden eenpitters profiteerden van de ‘stenen’ besluiteloosheid. Sommigen vreesden zelfs voor het einde van het fysieke kanaal, zoals ook gebeurd was met muziekzaken, videotheken en met de fotovakhandel. Niets is minder waar. Er komt een herkansing. Want wat blijkt? Pure internetretailers zoals Wehkamp.nl verliezen onverwacht terrein op winkeliers die ook een fysieke vestiging hebben. Uit diverse onderzoeken blijkt dat de consument steeds meer voor deze combinatie kiest. En dat komt dan weer omdat steeds meer winkeliers het trucje in gaten krijgen. Hoe je die combinatie uit kan buiten, marketingtechnisch en logistiek. En weet u wat nog meer uit die onderzoeken naar voren komt? Dat het vooral de kleinere lokale winkels zijn, die hiermee succes boeken. Een voorbeeld? Cameranu.nl in Urk.

Tweede kans
Het tij keert. We dachten dat een fysieke winkel een last was, maar het blijkt een voordeel te zijn. Tenminste, in een slimme (!) combinatie met een webshop. Gemak en service verenigd. Ik zou zeggen: pak die tweede kans. Ga online. Wacht niet totdat pure internetspelers fysieke winkels gaan openen. Zoals Coolblue al doet. Doe het wel met beleid. Probeer bijvoorbeeld eerst maar eens een goede reserveer- en bezorgservice te maken, voordat u echt online gaat verkopen. Probeer eerst ‘ns van iedereen die bij u binnenloopt een emailadres te ontfutselen, zodat u ze kunt verassen met een online-nieuwsbrief. En zet er vooral een aparte BV voor op. Doe het stap voor stap. Maar stel het niet meer uit.