Twinkle | Digital Commerce

Life: Tom Coronel

2017-05-27
411336
  • 2:17

Tom Coronel, autocoureur en mede-oprichter van Creat2Fit, verwacht dat over een jaar of vijf de helft van de handel online verloopt. De deelovername door RFS - het moederbedrijf van Wehkamp.nl - helpt Coronel zijn doelen te verwezenlijken. ‘Ons doel is om twee specialistische shops per jaar op te tuigen.’

Tekst: Marieke Verdonk

Internet
‘Ik heb internet altijd iets speciaals gevonden. Ik was er dan ook vroeg bij: in 1999 zat ik in Japan en ging ik online via een analoog lijntje. Vanwege de autosport reis ik veel en dan lees ik online de kranten en run ik mijn zaken. Je bent niet gebonden aan een kantoor en dat is ideaal.’

Inspiratie
‘De inspiratie voor onze webshops (waaronder Plasmadiscounter.nl en Barbequeshop.nl, red.) haal ik uit de consument. Ik luister naar wat die wil. Alles wat in de webshop staat, hebben we ook daadwerkelijk op voorraad, in de showroom of in het magazijn. Zo kunnen we snel leveren. Op Koffiediscounter.nl hebben we nu video’s geplaatst om de verkoper online te brengen en een beter - 3D - beeld te geven van de apparaten.
Dit soort filmpjes gaan we heel binnenkort ook in onze andere webshops introduceren.’

Online aankopen
‘Ik koop heel veel online. Omdat ik er een hekel aan heb om het dorp in te gaan om te shoppen, maar ook om te kijken hoe anderen het doen. Hoe communiceren ze en verpakken ze hun spullen, en hoe verloopt het bestelproces? Ik betaal met creditcard of iDeal. De eerste keer vond ik dat heel eng. Als zo’n eerste ervaring positief is, dan blijf je online kopen.’

Ontwikkeling in webwinkelen
‘Het is een enorme groeimarkt. Wij verdubbelen jaarlijks onze omzet. Ik -verwacht dat binnen vijf à zes jaar 50 procent van de handel via het internet verloopt. Dat betekent dat de winkelstraat drastisch verandert. Winkels worden showrooms. Internet is de global library. Je kunt er alles maar dan ook alles -vinden en dan tien keer beter en sneller dan voorheen. De consument heeft de keus waar hij koopt en die keuze wordt alleen maar groter.’

Plannen
‘Je moet je voorstellen dat Marc (Koster, zijn compagnon, red.) en ik voorin de auto zitten. De een rijdt en ander leest kaart. Op de achterbank zit RFS, zij kijken mee, maar ze weten niet wat er onder de motorkap zit. Wehkamp.nl is nog steeds een concurrent van ons. Wij willen geen grote winkel worden, maar specialistische webshops in de markt zetten. Zij hebben zo’n 200 slapende websites en daar zitten hele leuke namen tussen waar wij iets mee kunnen. Onze doel-stelling is om twee specialistische webshops per jaar op te tuigen.’

Levensvisie
‘Maak van je hobby je werk en money is only paper.’ Na een korte stilte: ‘Zonder autoracen geen leven.’