Twinkle | Digital Commerce

Amazon gaat bezorgen op dag van bestelling

2017-11-11
170130
  • 1:51

Amazon.com gaat bestellingen van klanten in zeven Amerikaanse steden bezorgen op dezelfde dag. Volgens Sucharita Mulpuru van Forrester Research kost dat vooral de fysieke retail klanten.

De service van Amazon is beschikbaar in New York, Philadelphia, Seattle, Boston, Washington, Baltimore en Las Vegas. De kosten bedragen 5,99 dollar voor abonnees van Amazon Prime en, afhankelijk van het product, 14,49 tot 18,99 dollar voor andere klanten.

Besteltijd
De uiterste besteltijd voor bezorging op dezelfde dag varieert in deze steden tussen tien uur ’s ochtends en één uur ’s middags. Chicago, Indianapolis en Phoenix worden de komende maanden aan het rijtje steden toegevoegd. Amazon heeft ook de mogelijkheden voor bezorging op zaterdag uitgebreid, schrijft de online-retailer in een verklaring.

In het statement zegt Gitish Lakshman, vice president of Transportation bij Amazon: ‘We willen webshoppen zo gemakkelijk mogelijk maken. We werken er continu aan onze berzorgtijden te bekorten. Het bezorgen op de dag van bestelling aan klanten is een spannende stap in dat proces.’ Amazon wordt daarbij geholpen door de logistieke partners Dynamex en A-1 Delivery Services.

Direct hebben
Sucharita Mulpuru van Forrester, binnenkort als spreker aanwezig op de Global E-commerce Summit, verwacht dat de stap van Amazon vooral fysieke retailers hoofdbrekens kost. Tegen Internet Retailer zegt ze: ‘Als je ziet waarom mensen iets niet online kopen, zelfs al zoeken ze wel op het web, dan is het toch allereerst omdat ze iets direct willen hebben. Dit verhelpt dat probleem.’

De stap in same day delivery, ondanks door Asos gezet in Groot-Brittannië, heeft volgens Mulpuru weinig effect op de voorkeuren van het Amerikaanse webwinkelend publiek: ‘Amazon was al goedkoper en bood al meer bezorgopties dan anderen. Ze leggen het alleen af als ze iets niet in het assortiment hebben.’

Amazon Fresh
De snelle bezorgoptie zou een duw in de rug kunnen beteken voor Amazon Fresh, de boodschappendienst die twee jaar geleden werd gelanceerd en nu alleen nog in de regio Seattle beschikbaar is. De grootste online-retailer ter wereld liet al doorschemeren meer te willen investeren in de verkoop van levensmiddelen.

Recessie
In de verklaring schrijft Amazon zelf dat de betere bezorgopties ‘just in time’ komen voor het aanstaande eindejaarsseizoen, het vijftiende in de geschiedenis van het webwarenhuis. Vorig jaar, toen de recessie ook voor webwinkeliers zijn tol eiste, deed Amazon het bovengemiddeld goed. Zonder concrete cijfers te noemen sprak het bedrijf toen van de beste holiday season ooit.