Zes bedrijven die kaartjes voor evenementen doorverkopen op internet hebben een branchevereniging opgericht. De European Union Secondary Ticketing Association (EUSTA) wil onder meer een keurmerk invoeren voor ‘betrouwbare secundaire tickethandel’.
Hoewel de naam anders doet vermoeden, is de EUSTA een puur Nederlands initiatief. De zes oprichters zijn Worldticketshop.nl, Pepetickets.nl, Rang1tickets.nl, Onlineticketshop.nl, Budgetticket.nl en Tickets4u.nl.
Boetes
Al deze bedrijven kregen onlangs een brief van de Consumentenautoriteit, dat de handel en wandel van ticket resellers op internet gaat controleren en overtreders boetes tot 450.000 euro in het vooruitzicht stelt.
'Ongeregeld en ongecontroleerd'
De oprichters van de EUSTA bespraken al ruim voor de waarschuwing van de Consumentenautoriteit de noodzaak om de markt transparanter te maken, zegt Sebastian Monteban van Worldticketshop.nl: ‘De branche is nu ongeregeld en ongecontroleerd. Internetgebruikers moeten niet langer de indruk krijgen dat wederverkopers officiële verkooppunten zijn, wat soms ten onrechte gebeurt.’
Keurmerk
De EUSTA, onder voorzitterschap van advocaat en oud-profvoetballer Keje Molenaar (Wikipedia), wil bouwen aan een gedragscode voor de branche en een ‘Thuiswinkel Waarborg-achtig’ keurmerk invoeren, dat de consument zekerheid verschaft. Monteban: ‘Ook een geschillencommissie staat op het verlanglijstje.’
Volgens Monteban heeeft de geboorte van de branchevereniging al enkele positieve reacties uit het buitenland ontlokt, maar mikt de EUSTA voorlopig alleen op Nederland. Zijn naam en logo ten spijt.
Het komt op mij over alsof deze branche organisatie een manier is om te ontkomen aan bemoeienis vanuit de politiek.
Het is inderdaad nog maar al te vaak onduidelijk wat officiele kanalen zijn om kaartjes te kopen, maar dat doet er niet eens toe. Het probleem zijn de woekerprijzen waarvoor kaartjes door dit soort bedrijven worden aangeboden.
In onderstaand artikel een geval van woekerprijzen voor AC/DC kaartjes. Er werd afgeraden zaken te doen met budgetticket.nl, die deze kaartjes voor 449 euro(!) per stuk verkocht, en het daaraan gelieerde Onlineticketshop en Worldticketshop. Wat toevallig dat die namen ook allemaal in dit bericht te vinden zijn!
Woekerprijzen concertkaartjes via ticketsite http://www.telegraaf.nl/buitenland/article2422864.ece
Het moge duidelijk zijn dat ik me enorm kan opwinden over dit soort praktijken. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om te voorkomen dat bedrijven zoals Worldticketshop, Onlineticketshop, Budgetticket enz. op deze smerige manier geld verdienen over de rug van muziekliefhebbers?
Hier trouwens nog zo'n mooi voorbeeld (en Google stikt er werkelijk van), Budgetticket en Onlineticketshop die in januari al 295 euro vragen voor een kaartje voor Lowlands. En die gaan nu de markt transparanter maken? :D
http://alternative.blog.nl/festivals/2009/01/22/lowlands-waarschuwt-nu-al-voor-woekerticketbureaus-lowlands-2009-kaarten
Michel H, misschien weet jij het antwoord. Ik zou zo graag willen weten waarom jij je hier over opwind, net zoals heel veel anderen. Waarom doe je dat niet als je reisbureau een hotelbed inkoopt voor een tientje, en het aan jou verpatst voor 200 Euro? Want dat reisbureau doet eigenlijk hetzelfde als zo�n vermaledijde ticketservice: alles snel opkopen zodat jij niet meer zelf bij het hotel aan kan kloppen. Waarom zijn concertkaartjes zo 'need to have' dat iedereen zich hierover opwindt, maar andere vraag- en aanboddingen, zoals de handel in vakantie-arrangementen (en veel andere voorbeelden te over), wordt door diezelfde mensen gewoon 'business' (as usual) genoemd? Wat is er zo speciaal aan kaartjes dat hiervoor de wet van markt niet mag gelden?
Martin, allereerst is 'zij doen het, dan mogen wij het toch ook?' natuurlijk totaal niet relevant. Het gaat hier over concertkaartjes, niet over hotelbedden. Bovendien, wat anderen doen is niet altijd netjes, maar zeker geen reden om het dan zelf maar ook te doen.
Los daarvan hebben reisbureaus hun sporen verdiend, al is hun positie nu anders dan jaren terug. Hoe bereikte jij in het pre-internet tijdperk al die hotels in je eentje zonder reisbureau Martin? Zat je met allerlei gidsen en telefoonlijsten op de grond voor de tv, met een fles cola en zak chips, vastbesloten om ondanks de hoge kosten voor internationaal bellen alle hotels af te bellen om de beste prijs te vinden? Vervoer vanaf het vliegveld naar het hotel regelde je ook gewoon zelf? Reisleiding had je niet nodig? Dan waren die reisbureaus toch verdomde handig, of niet?
Los daarvan Martin, kun jij mij geen stad noemen waar ik niet NU direct een hotelbed kan regelen. Waarom? Omdat er meer dan genoeg hotels zijn, meer dan genoeg hotelbedden. Er is geen schaarste.
Heel anders is dit voor concertkaartjes. Als een buitenlandse band naar Nederland komt treden ze meestal maar 1 keer op. Of, als we geluk hebben, 2 of 3 keer. Het aantal kaartjes is bijna in alle gevallen veel te laag. Toch vallen de verkoopprijzen vaak mee. Het regent daarom niet voor niets klachten over bedrijven zoals hier genoemd, die die kaarten opkopen en de schaarste misbruiken om een asociale prijs voor zo'n kaartje te vragen. En Martin, dan moet jij me eens uitleggen wat ze nou voor die winst doen. Reisorganisaties doen volgens mij genoeg voor hun winst, ik denk dat iedereen die ooit op vakantie is geweest kan beamen dat die toch in ieder geval duidelijk kosten maken en iets doen voor hun geld. Reisbureaus die niet zelf reisorganisatie zijn krijgen een bescheiden fee voor het boeken, maar die doen dan ook niet veel.
Kortom Martin, we hebben het hier helemaal niet over de wet van de markt, hoewel de bedrijven hierboven dat uiteraard altijd zullen beweren. Ze maken echter doodgewoon misbruik van schaarste, en dat laat bij veel mensen, waaronder mijzelf, terecht een vieze smaak achter.
Er zitten grote verschillen in de prijzen van de deze secundaire tickets aanbieders. Bij het zoeken naar concertkaarten via google staan de websites van deze aanbieders meestal boven de officiele aanbieders. Consumenten klikken meestal op het eerste resultaat in google. Dit wordt immers gezien als het meest relevante zoekresultaat. De consument heeft daardoor vaak niet in de gaten dat de tickets worden aangekocht via een secundaire aanbieder.
De website http://www.concertkaarten.nu vergelijkt trouwens de prijzen van al deze secundaire tickets aanbieders. Hier zien consumenten dan ook in één oogopslag welke aanbieder het goedkoopst is.
@Martin: reisburo's kopen bedden misschien wel goedkoop in, maar jij kunt dat bed echt niet voor die prijs krijgen hoor, je betaalt soms zelfs meer als je rechtstreeks bij een hotel boekt ipv bij een reisburo. En inderdaad is het een kwestie van vraag en aanbod, maar deze bedrijven kopen alles snel op en verkopen de tickets dan tegen woekerprijzen onder het mom van 'ze zijn toch niet ergens anders te verkrijgen'.
Dat is iets HEEL anders dan inkoop-verkoop tegen het vraag-aanbod principe.
In WO II was dit gedrag ook al niet geaccepteerd en nu moeten we ook zorgen dat het zsm verdwijnt, om eerlijke ondernemers niet mede het slachtoffer te laten worden van een paar schoften die ervoor kunnen zorgen dat mensen alle ondernemers weer gaan zien als graaiende geldwolven!
Oke, misschien is een hotelbed niet zo goed als voorbeeld. Maar die zijn er natuurlijk zat, voorbeelden waarbij een pseudo-schaarste wordt gecreeerd. Melk, energie, benzine ga zo maar door. Maar alleen over concertkaartjes worden kamervragen gesteld, en alleen ticketbureaus worden voor rotte vis uitgemaakt. Ik ben op zoek naar het 'speciale' dat dit effect in werking zet. Of kent iemand misschien nog een ander artikel / product waarbij zich een dergelijke nationale verontwaardiging voordoet als de prijs 3 x over de kop gaat?
Pseudo-schaarste? Nee Martin, concertkaartjes ZIJN schaars (in tegenstelling tot melk, energie en benzine). Dat zijn ze al voordat deze tickethandelaars ermee aan de haal gaan. Daar heb je het 'speciale' dat dit effect in werking zet. Maar ook het feit dat tickethandelaars kaartjes soms al voor de start van de officiële verkoop tegen hun woekerprijzen aanbieden is natuurlijk best speciaal.
Als je dan toch een vergelijking wil trekken, dan vind ik Ingrids voorbeeld niet eens zo slecht. In WOII was, als ik de verhalen moet geloven, het weinige eten dat er was op rantsoen. Ook toen waren er mensen die daar misbruik van probeerden te maken. Ook al was er geen internet, en was het niet echt een tijd om kamervragen te stellen; ik weet wat er toen van die mensen werd gevonden, en terecht.
Mensen kom op!! Concert tickets (luxe goederen) vergelijken met schaars eten (primaire levensbehoefte) in de oorlog....... Volgens mij klopt er iets niet in die vergelijking.
De vraag is wat de consument wil. Het is duidelijk dat deze bureaus door een slimme SEO-strategie de SERP's van Google domineren. In diverse discussies op fora als Radar, Kassa en het internationale Reviewcentre klagen de klanten van deze bureaus steen en been. Blijkbaar vonden deze mensen niet wat ze zochten. Ik verwacht dat Google de komende jaren ook naar dergelijke geluiden gaat luisteren.
Oh, the industry is so evil that venture capitalists pulled over 100 million euro out of their pockets to fund secondary ticket players Seatwave and Viagogo in the UK?
Get with it, those who call yourselves ecommerce entrepreneurs - you are letting old perspectives stain your perception. As we say in English, follow the money.
Get with the picture Holland... Educate yourselves. Read this:
http://www.ticketnews.com/Guest-Commentary-Why-the-secondary-ticket-market-exists9091567
Misschien interessant om te weten: Worldticketshop, Budgetticket en Onlineticketshop zijn allemall van meneer monteban dus het is 4 in plaats van 6 bedrijven!
Zucht de wereld is zo oneerlijk.. In Bangladesh kopen ze t-shirtjes in voor 10 cent die dan vervolgens in Europa voor 30 Euro in de winkels liggen.
Maar ik ben het natuurlijk eens dat de tweede wereldoorlog er bij gehaald worden want wat is er schandelijker dan rijke westerlingen die graag naar een concert willen daar wat meer voor te vragen.
@The Dude, since when do venture capitalists do anything for a different reason than making a profit? And why should everyone do anything they can to make money just because the possibility exists? I'd like to be able to look at myself in the mirror and not be disgusted, thank you very much.
I've read the article and even though it has some good points, what is being said there is only partly true. There are plenty of events that are sure to sell out, even well in advance. Yet, some ticket offices offer tickets to those events for outrageous prices.
Offering a reliable and secure way to purchase secondary tickets is great, and I don't mind anyone making a decent buck in the process. But somehow, with the examples that at least exist here in the Netherlands, that's not the idea that these companies give me right now.
Door mijn ervaring met Pepe tickets vandaag heb ik heb met interesse de onderstaande discussie gelezen.
Martin is hoogstwaarschijnlijk werkzaam in de secondary ticketing branche?
Kapitalisme werkt uiteraard via vraag en aanbod en dus vraagt een bedrijf wat de klant ervoor overheeft, maar misleiding van de consument is een ander ding. Of keur je dit ook goed in het streven naar winst door ondernemen?
Mijn vriendin kocht bij vergissing kaartjes via PePetickets omdat zij in de veronderstelling was dat zij zich op de website van het officiele verkoopkanaal bevond. Nergens bleek duidelijk dat er sprake was van wederverkoop. Ook bij de bestelprocedure werd niet aangegeven dat er extra kosten in rekening werden gebracht en hoeveel deze bedroegen. Ik voel mij misleid temeer omdat de marktwerking in het geval van PePe Tickets ook nog éénrichtingverkeer blijkt te zijn... Dit omdat de voorstelling waarvoor wij kaartjes aanschafte niet is uitverkocht - iets wat PePe Tickets beweerde op het moment dat ik hen erover belde - maar kan de kaartjes niet retourneren.
Voor de goede orde: wij betaalden �312,50 voor 4 kaartjes terwijl de kosten in het reguliere kanaal �168,= zijn inclusief transactiekosten. Naast dat ik mij bedonderd voel lijkt me dit een ook vorm van kortzichtig kapitalisme dat alleen mikt op korte termijnwinst ipv gedegen bedrijfsvoering.
Naast misleiding van naieve consumenten zoals ik, die even snel wat kaartjes regelen manipuleren Secondary ticketing bedrijven de marktwerking ten koste van de consument.
Ik zal als consument nooit meer een kaartje bij PePetickets kopen en dit ieder ander eveneens afraden.
@Michel H - The Dutch have always been known as merchants - traders - in-between guys. I have no problem is providing people with a service - which means they can order tickets from a website - online - from the comfort of their home and have a guarantee along with it as well. Sure beats waiting in the rain.
You thing Rotterdam feeds the great Industrial Zones of Germany for Good Will?
And what does money have to do with it? Well this is an eCommerce industry publication - so I expect you are preaching to the wrong choir here.
As for does money matter? You probably don't have children, or live on the Dole. Either way, yes, unfortunately it does matter. And I have no problem looking at myself in the mirror for what I do. I think you should be more worried about monopolization of the industry vis a vis the merger of TicketMaster and Livenation (Mojo Concerts) because they will kill competition in the future.... you think prices are high now? Both Livenation (Mojo Concerts) and Ticketmaster have secondary platforms already - and Ticketmaster has already been caught diverting tickets to their own secondary platform in order to make EVEN MORE money.
You would be surprised. How most of the tickets end up on the secondary market anyway.
http://online.wsj.com/article/SB123672740386088613.html
http://www.nydailynews.com/entertainment/music/2009/02/23/2009-02-23_bruce_springsteen_rocks_ticketmaster_boa.html
iedereen wil toch geld verdienen. C&A...V&D enz enz kopen hun t.shirts toch ook in voor 1 euro en verkopen ze voor 5 euro. wat is daar mis mee. ik sta achter de tickets buro,s .want die doen hetzelfde .
Ik vind dat vooral mojo/kivenation hypocriet is. zij zijn degene die bezig zijn met een heksenjacht tegen ticketbureaus terwijl ze zelf een site hebben waar consumenten tickets mogen aanbieden voor een veelvoud van de originele prijs en mojo livenation pakt 20 procent op elke verkoop en ook nog eens 10 procent van degene die de tickets verkoopt. en dan claimen ze voor de consument op te komen door tickets te annuleren en ze dan nog een keer door te verkopen. ze houden bij populaire concerten ook tickets achter om die gelijk door te verkopen via seatwave en livenation tickettrade en viagogo en getmein. het zijn vuile smeerpijpen, ratten
lees de volgdne link maar eens
http://freakenstein.nl/ticket-trade-de-legale-zwarthandel/
ik vind het de keus van de consument. als jij graag bij livenation je tickets koop moet je dat doen. en als je bij een doorverkoop site je tickets wilt kopen voor een paar tientjes extra moet je dat ook zelf weten. het enige wat zij doen is tickets aanbieden. je hoeft ze niet te kopen. maar het is inderdaad niet correct als je als livenation zelf zo'n doorverkoop site begint en dan kaarten gaat annuleren van concurrerende tickethandelaren. dat is concurrentievervalsing, machtsmisbruik van je monopoliepositie. op zich een goed initiatief dat deze ticketbureaus een brachevereniging starten met strengere regels zodat de consument ook een aanspraakpunt heeft als de consumetn ontevreden is.
Wie via Google zoekt naar bijvoorbeeld tickets voor Holiday on Ice komt via een gesponsorde link uit bij Besteltickets.com. Deze site presenteert zich als een (prijs)vergelijkingsite voor de aankoop van tickets. Wanneer je via deze site een overzicht krijgt van de verschillende aanbieders zitten daar geen officiele verkooppunten tussen en zijn de tickets vaak meer dan 2 keer zo duur als via de officiele verkooppunten. Er wordt dus de indruk gewekt dat het hier gaat om een objectieve vergelijkingsite met officiele aanbieders. Niets blijkt minder waar.
Wij hebben voor eerste kerstdag tickets besteld voor Holiday on Ice bij Pepe Tickets. Via besteltickets.com kwam Pepe Tickets als goedkoopste uit de bus. Pepe Tickets biedt tickets 2e rang aan voor: � Euro 79 (volwassenen en kinderen zelfde prijs) In een advertentie lazen wij dat seetickets.nl dezelfde tickets worden aangeboden voor: � Euro 40 (volwassenen) � Euro 20 (kinderen) Seetickets.nl blijkt een officieel verkooppunt en verkoopt de tickets voor minder dan de helft van de prijs.
Je voelt je als consument bedonderd omdat je de indruk krijgt (misleiding?) dat je met een officieel verkooppunt te maken hebt en ondertussen Euro 200 meer betaald. Een schande, dit heeft niets meer te maken met marktwerking!
Reactie verwijderd door redactie