Twinkle | Digital Commerce

Incassofraude kan niemand iets schelen

2017-05-26
  • 2:33

Treurig berichtvandaag op de site van De Pers. We mogen het niet echt nieuws noemen - Martin Bongers heeft eral eerder over geschreven- maar nog steeds is de automatische incasso via internet een enorm fraudegevoelige betalingsmethode. Dat is n ding, dat niemand er de verantwoordelijkheid voor neemt is een tweede.

Het verhaal is eenvoudig: iemand doet internetaankopen en gebruikt daarvoor andermans rekeningnummer. In het geval uit De Pers was de tas met portemonnee en bankpasvan het slachtoffer gestolen, maar er zijn natuurlijk meerdere manieren om aan bankgegevens te komen. De dame uit het artikel in De Pers wordt ook nog 'ns van het kastje naar de muur gestuurd. Ze deed vier keer aangifte bij de politie wegens de fraude, die reageerde met 'Mevrouw, dit moet u maar regelen met uw bank. Hiervoor heeft de politie het echt te druk. Er zijn ergere dingen waarmee we ons moeten bezighouden.' Ik zou zeggen: boeven vangen. Internetfraudeurs dus.

Het begon met een afschrijving van 3,98 euro voor het Goldmembership van Hyves. Maar het verdwijnen van vreemde geldbedragen hield niet op en de bedragen werden hoger. Het slachtoffer: Op een gegeven moment werd er 700 euro afgeschreven voor leren jassen en T-shirts, besteld bij een bedrijf in Rotterdam. Ik heb dat bedrijf gebeld en een medewerker vertelde me dat hij die ochtend al voor 10.000 euro aan bestellingen had binnengekregen. Allemaal verschillende bankrekeningnummers, maar wel allemaal een identiek afleveradres. Dat vond hij zelf ook wel raar, maar ook na mijn telefoontje deed ie geen aangifte. 'De politie doet er toch niks tegen', zei hij.

Uiteindelijk heeft de dame in kwestievan de jassenwinkel het adres gekregen van de dader en na weer een bestelling bij een internetjuwelier kreeg zij ook de naam van de fraudeur. Ik weet van haar Hyves-pagina hoe ze eruit ziet, waar ze woont en wie haar vriendje is. Ik heb alles naar de politie van Arnhem gestuurd, maar die doet er niets aan. Ze kunnen haar toch een briefje sturen, of haar met een bezoekje verblijden. Nee hoor.

De bank moest het maar regelen, vonden ze bij de Arnhemse politie. Maar Rabobank Arnhem had andere ideen over. Van rekeningnummer veranderen was nog niet zo makkelijk, hoorde ik. Pas toen ik dreigde over te stappen naar een andere bank, vonden ze een oplossing: ik moest mijn rekening afsluiten voor alle incassos. Dat heb ik maar gedaan: ik kan nu zelf geen incassos meer gebruiken en dat is erg onhandig, maar het is tot nu toe het enige wat werkt.

De Pers deednavraag bij politie en justitie. Volgens een woordvoerster van de politie Arnhem is er eind juli iemand aangehouden in deze zaak en is het dossier neergelegd bij het Openbaar Ministerie. Dat dossier kunnen we hier niet terugvinden, weet het Openbaar Ministerie echter te melden.

Politie die niets doet, een bank die alleen na pressie met een krakkemikkige oplossing komt en een webwinkelier die bij verdachte bestellingen gewoon blijft leveren.Wie gaat de verantwoordelijkheid nemen? Uit dit stuk van Martinblijkt dat de banken iets gaan ondernemen. Daar gaat de consument heel gelukkig van worden, maar de webwinkelier een stuk minder...