Twinkle | Digital Commerce

Traditionele wijnwereld op zijn kop

2017-05-27
  • 3:45

Met Easywineshopper krijgen wijnproducenten van over de hele wereld de mogelijkheid direct aan de consument te verkopen. Dit is ht systeem wat de wijnproducent macht en zelfbeschikkingsrecht geeft in de waardeketen, zegt directeur en medeoprichter Ralph Michels.

Tekst: Marieke Verdonk

Twee dagen nadat hij het persbericht had verstuurd, lag er een brief bij Ralph Michels op de mat. De Koninklijke SlijtersUnie, de belangenorganisatie voor zon 500 slijters in Nederland, heeft een advocaat ingeschakeld om te voorkomen datEasywineshopper.comrechtstreeks aan de consument gaat verkopen. Michels had die reactie wel verwacht, maar niet z snel. De directeur en medeoprichter van Easywineshopper (EWS) ligt er niet wakker van. Wij maken het mogelijk dat wijnproducenten rechtstreeks aan de consument kunnen verkopen en zetten daarmee de importeur en retailer buiten spel. Logisch dat de oude wereld zich roert. Tegelijkertijd denk ik dat het de SlijtersUnie goed uitkomt om ons juist nu aan te pakken. Er komt binnenkort een nieuwe Drank- en Horecawet op basis van het regeerakkoord. Die moet ervoor zorgen dat jongeren minder gemakkelijk drank kunnen kopen. Maar ook dat het vergunningstelsel om zwakalcoholische dranken te verkopen, wordt vereenvoudigd. Dat laatste is natuurlijk tegen het zere been van de traditionele wijnhandel. Ik denk dat de Unie onze zaak nu gebruikt in hun lobby tegen die nieuwe wet.

Vooralsnog heeft de SlijtersUnie volgens Michels geen poot om op te staan en rolt hij zijn idee voor de online-wijnverkoop rustig uit. Het gaat bij EWS niet zozeer om de directe verkoop van producenten aan consumenten. Het gaat er vooral om dat die producenten samen een long tail creren, die wij via allerlei audience shops - doelgroepgerichte webwinkels - kunnen ontsluiten. Eerst in de EU en op termijn wereldwijd.

Meer dan 25 kenmerken
Het idee achter EWS is behoorlijk doorwrocht en biedt de wijnproducenten een interessant perspectief. Ze kunnen niet alleen hun wijn online verkopen via een eigen webwinkel, ze hebben er ook nog eens geen omkijken naar. EWS verzorgt de totale afhandeling; van shopontwerp tot aflevering bij de consument. Alle orders die binnenkomen gaan door het ordermanagementsysteem van EWS en worden door het eigen fulfilmentbedrijf Vinologix (zie kader) uitgeleverd aan de klant. Maar dat is niet alles. EWS registreert de product- en producentinformatie en tagt alle producten van iedere wijnproducent. Deze informatie wordt opgeslagen in een centrale database. Dit maakt het weer mogelijk om de wijnen via andere webwinkels te verkopen. Bijvoorbeeld de eerder genoemde audience shops. We taggen de wijnen met meer dan 25 kenmerken, zoals kleur, druivenrassen, drinkgelegenheid, bewaartermijn en food matches, legt Michels uit. Die gegevens publiceer je vervolgens op de site van de producent, maar je kunt er ook voor kiezen om alleen de relevante informatie per doelgroep via de doelgroepsites te ontsluiten. Denk bijvoorbeeld aan een wijnshop voor pensionados of hippe jongeren.

Maar we zijn bijvoorbeeld ook in gesprek met kranten. Vanuit die ene database kunnen we het product en de bijbehorende informatie in principe in iedere site schieten die je maar wilt. En dn opent zich ineens een enorme wereld voor de wijnproducenten. Tegelijkertijd wordt een database gevuld met klantgegevens.

(klik voor vergroting)

/Easywine

Macht en zelf-beschikkingsrecht
Dit is ht systeem wat de wijnproducent macht en zelfbeschikkingsrecht geeft in de waardeketen, zegt Michels. Er wordt veel te veel wijn gemaakt in de wereld, en de kleine en middelgrote kwaliteitswijnboeren zijn daar de dupe van. Ze komen heel moeilijk in de -distributiekanalen en zijn afhankelijk van het goeddunken van importeurs. Zonder noemenswaardige investering van de wijnproducent kan EWS binnen enkele dagen van een domestic player een European player maken. En tegelijkertijd kunnen de producenten binding creren met de eindgebruiker, de drinker.

Michels heeft anderhalf jaar aan het concept gewerkt. Ik ben afgestudeerd aan de faculteit Wiskunde en Informatica en kan ook zelf programmeren. Het hele project is met eigen middelen gefinancierd en het zou lekker zijn als we er een paar ton bij konden krijgen, maar met de huidige crisis is dat lastig. Dus zit ik regelmatig zelf codes te kloppen. Ach, ik vind het eigenlijk nog leuk ook. Uiteindelijk creren we een wereldmarkt voor wijnproducenten.


Fulfilment met Vinologix
Vinologix is ontstaan uit de concrete vraag in de markt naar een wijnfulfilment-bedrijf dat bestellingen snel, goedkoop en heel bij de consumenten af kan leveren. Vinologix verstuurt in samenwerking met DPD de bestelling in breukvrije verpakking binnen en buiten de EU. In 2006 zijn Ralph Michels en Michiel van der Weele deze dienst begonnen en ondertussen is het bedrijf uitgegroeid tot een compleet wijnfulfilmentbedrijf met zon vierhonderd importeurs en wijnhandelaren als klant.


Over Easywineshopper
Easywineshopper is een spin-off van online-wijnwinkelDelicasa.com.

Ralph Michels heeft EWS opgezet samen met Michiel van der Weele. Michiel van der Weele was ooit directeur van KPMG consulting en heeft veel ervaring in het professionaliseren van startups. Ondertussen hebben zich twintig wijnproducenten aangesloten bij EWS, waaronder Tua Rita en Castello del Terriccio.


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 06-2009.