Twinkle | Digital Commerce

NPM Capital: The winner takes it all in e-commerce

2017-05-27
170130
  • [nieuws]
  • 1:45

NPM Capital heeft zich gemeld voor de helft van de aandelen van Cyrte Investments in Bol.com. De investeringsmaatschappij heeft de focus verlegd naar marktleiders in e-commerce.

Dat zegt directeur Jan Willem Baud van NPM Capital in een reactie. Zijn bedrijf heeft hetrechtom 45 procent van de aandelen in Bol.com over te nemen, de helft van het belang dat Cyrte heeftverkregen. De overige 10 procent van de aandelen zijn in handen van het management van de online-mediawinkel.

'Geen haast'

Voor de overname van de aandelen inBol.comeen feit wordt, wil NPM zijn belang in deBoekhandels Groep Nederland(BGN) verkopen, waartoe Selexyz behoort. Baud: We hebben geen haast en willen eerst eengoed huis vinden voor Selexyz, een prachtig markant bedrijf. Daarna kan onze afgesloten lening worden omgezet in aandelen Bol.com, waardoor we met Cyrte een gelijkwaardig belang krijgen.

Baud zegt dat NPM BGN niet wil amputeren en het meerderheidsbelang in zijn geheel zaldoorverkopen aan een andere partij. Volgens de driecteur is NPM te klein om Bol.com en BGN allebei binnen boord te houden: Het is met onze grootte niet mogelijk om effectief Chinese walls tussen de bedrijven op te trekken. Bovendien is de vraag wat mededingingautoriteiten van die situatie zouden vinden.

Independer

De mutatie in NPMs portfolio is volgens Baud het gevolg van een verlegde focus van de investeringsmaatschappij: In toenemende mate richten we ons op succesvolle internetbedrijven, met een nadruk op e-commerce. Ons belang inIndepender(anderhalf jaar geleden verkregen, red.) is daar een goed voorbeeld van.

Gevraagd naar NPM s maatstaf voor succes zegt Baud: We investeren niet in startups, maar in marktleiders, bedrijven met een bewezen bestaansrecht en de nummer n in hun marktsegment. Dat geldt in de e-commerce wereld trouwens sterker dan in andere branches. The winner takes it all, zo werkt het.

' la Amazon'
Selexyz, zo vervolgt Baud, is een prachtig bedrijf, maar ligt op dat gebied achter bij Bol.com. Dat kan iedereen zien. In Amerika zie je ook hoeveel moeiteBarnes & Noblemoet doen omAmazonbij te benen. Ik wil overigens benadrukken dat Selexyz en Bol.com elkaar toevalligbeconcurreren op boeken, maar dat Bol.com ook veel andere activiteiten ontplooit. Dat bedrijf ontwikkelt zich toch steeds meer tot een online-warenhuis Ԉ la Amazon.