Twinkle | Digital Commerce

Meer sales uit je e-mails!

2017-05-26
  • 2:27

Het is niet het toeval dat het succes van een e-mailing bepaalt. Je kunt veel doen om je conversie zo hoog mogelijk te krijgen. Toch zie ik dagelijks webshops met prachtige etalages hun doelgroep bestoken met basale e-mailings. Eeuwig zonde. Want met een e-mail kun je de ontvanger op allerlei manieren prikkelen.Ik ben niet altijd een voorstander van erg verkoopgerichte e-mails, maar als webshop moet je toch goede dingen kunnen doen met dit marketinginstrument.

Enkele tips:

Onderwerp
Erg belangrijk is de onderwerpregel, het eerste wat ontvangers (naast een goede herkenbare afzendnaam!)van je zien. Maak een heldere, op de doelgroep afgestemde keuze. Vaak is dit een kwestie van uitproberen, al leert de ervaring dat harde, verkoopgerichte regels minder goed werken dan zachte regels, die herkenbaarheid en vertrouwdheid met je merk oproepen. Benadruk daarom je goede service en geefinformatie over je aanbod en wat de ontvanger daaraan heeft.

Afzender






Minstens zo belangrijk is duidelijkheid over wie je bent. Ontvangersvertrouwen is de basis van een hoge conversie. Werk daarom aan een betrouwbare, herkenbare uitstraling. Aangesloten bij een brancheorganisatie? Draag het uit! Want je kunt nog zon goed aanbod doen, als een ontvanger je niet vertrouwt, zal hij ook niets van je kopen.

Inhoud

Inhoudelijk is het zaak te focussen op n einddoel. Maak duidelijk wat je aanbieding is en leg uit wat iemand moet doen om deze buitenkans te verzilveren. Houd het altijd simpel, zodat de ontvanger niet kan verdwalen. Heb je meer te vertellen? Stuur dan gewoon meerdere e-mailings (wel nadenkend over frequentie en doelgroep!). Helderheid voor de ontvanger betekent ook een duidelijke routing. Maak het makkelijk. De opmaak kan dit ondersteunen. Herkenbaarheid is hierbij een groot goed: als ik op deze button klik, krijg ik dan meer informatie, of kan ik meteen bestellen?
Eveneens onmisbaar voor een hoge conversie is een goed gebruik van hyperlinks. De n klikt liever op een tekstlink, terwijl de ander liever op afbeeldingen klikt. Bied beide varianten aan, zodat de drempel voor iedereen zo laag mogelijk is. Let op: een tekort aan klikmogelijkheden is niet goed, maar een teveel zeker ook niet. Zorg er in alle gevallen voor dat hyperlinks verwijzen naar de plaats waar je klant moet zijn. Wie klikt op Bestel nu! en terechtkomt op een homepage, is als klant snel verloren.

Maar ook

Veel van mijn tips gaan over duidelijkheid. Helderheid. Met je e-mail wil je iets van de klant, dus maak het hem dan ook zo makkelijk mogelijk.Overal. Verzorg ook een overzichtelijke landingspage, liefst een aparte bestelpagina voor elk product. Je beperkt daarmee de afleiding en zo de kans op wegklikken.

En daarna

Tot besluit: stuur bij een goede aanbieding vooral een reminder. De groep ontvangers die je eerste e-mail niet geopend heeft, kun je zelfs dezelfde sturen, met alleen een nieuwe onderwerpregel. Zorg er wel voor dat je reminder exclusief en urgent overkomt. Laatste kans! Zo denkt de ontvanger na over jouw aanbieding, nog voor hij de kans heeft gekregen deze weg te klikken. Wanneer hij de e-mail vervolgens opent, ben jij een klik dichterbij een hogere conversie.