Twinkle | Digital Commerce

Mag u zomaar referenties embedden?

2017-11-11
512512
  • 2:15

Webwinkels moeten op veel verschillende manieren aan klanten zien te komen. Niets beter dan een tevreden klant die dat online meldt. Daar wilt u gebruik van maken. Maar zomaar referenties of andere content overnemen van andere websites of social media mag niet. Of toch wel?

Tekst: Charlotte Meindersma

Zomaar teksten overnemen van anderen mag niet. Op die teksten rust namelijk meestal auteursrecht. Het auteursrecht is het exclusieve recht van de maker van een werk, om dit werk openbaar te maken (te publiceren) en te verveelvoudigen (te kopiëren en te wijzigen). Een tekst van een ander overnemen is vaak zowel een (nieuwe) openbaarmaking als een verveelvoudiging. Daar is dus toestemming van de maker van dat werk, ofwel de schrijver van de tekst of fotograaf van een foto, voor nodig.

Auteursrecht
Foto’s overnemen van Instagram, referenties kopiëren van beoordelingssites of aanbevelingen overnemen van Twitter of Facebook, mag daarom niet zonder toestemming. Hetzelfde geldt voor mooie publicaties in een tijdschrift. Daar rust auteursrecht op van de journalist. En dus mag u die niet inscannen en op de site plaatsen. U mag er ook geen foto van maken en die delen. Hierbij zou u hooguit een deel van het artikel als citaat over kunnen nemen in bijvoorbeeld een blogpost. Of een hyperlink plaatsen op uw site naar het artikel, als dat online staat.

Embedden
Er lijkt echter voor online publicaties en reviews goed nieuws te zijn. Het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft namelijk gezegd dat embedden wél mag. Daar moet ik eerlijk bij vermelden dat niet alle juristen het hier met elkaar over eens zijn; of dit werkelijk is wat het Hof ook bedoeld heeft. Ik denk van wel.

Afzender
De uitspraak zorgt er in mijn beleving voor dat u alle publicaties over uw webwinkel of webshop mag embedden op uw eigen site. De content blijft daarmee staan op de oorspronkelijke site, maar kan toch gezien worden door de bezoekers van uw webwinkel of webshop. Van groot belang is wel dat duidelijk blijft wie deze content geplaatst heeft. Als de naam van de schrijver niet meegenomen wordt in de doorplaatsing of de bron van een artikel of referentie niet meteen duidelijk is, zult u dit er handmatig boven of onder moeten plaatsen.

Webbouwer
Wat u in feite doet is linken naar de oorspronkelijke content. Een hyperlink (tekstlink) gebruiken mag altijd. Embedden lijkt nu ook te mogen, mits er sprake is van naamsvermelding. Zo kunnen foto’s op Instagram, aanbevelingen op Twitter en Facebook en zelfs blogposts of online artikelen ge-embed worden binnen uw eigen webwinkel. Vraag eventueel aan uw webbouwer hoe dit mogelijk is.

Charlotte Meindersma is jurist voor de creatieve sector en ondernemers. Ze is eigenaar van Charlotte’s Law & Fine Prints.