Twinkle | Digital Commerce

E-mail effectief opvolgen

2017-05-26
442346

Uw organisatie houdt per e-mail contact met klanten en relaties. Het mooie van e-mail is dat de resultaten goed te meten zijn: u kunt precies achterhalen welke berichten zijn afgeleverd en wie er op een hyperlink in het bericht heeft geklikt. Daardoor kunt u e-mailacties opvolgen.

Hieronder enkele adviezen om de resultaten van dergelijke mailings effectief op te volgen.

Tekst: Michael Linthorst

Houd bij wie uw e-mails opent, maar niet klikt op de hyperlinks. Deze ontvanger is geprikkeld door uw bericht maar ziet blijkbaar niets dat de moeite waard is om door te klikken. Misschien kunt u via een vervolgmail met enquête ontdekken waar zijn voorkeuren liggen: andere producten, andere aanbiedingen, andere presentatie van de informatie? Wellicht is het een kwestie van timing en reageert hij de volgende keer wel.

Klikken
Een klik is de hoogste respons binnen e-mail, daarna moet de webwinkel zijn werk doen. Als een aankoop toch uitblijft, herhaal dan enkele dagen later de boodschap maar spits deze toe op de klik. Stuur (automatisch) een mail met extra informatie over het thema waarop is geklikt. Daarbij kan het vergelijken van producten, aanbieden van aanverwante producten of een scherpere aanbieding de klikker over de streep -trekken. Wat zegt de klik over de ontvanger? Sla die kennis op in een persoonsprofiel voor vervolgcampagnes op langere termijn.

Non-respons
Houd ook bij wie uw e-mails niet opent. In de vorige DM-tip gaf ik aan dat u zulke con-tacten op een gegeven moment moet loslaten, maar probeer eerst om - via een vervolgcampagne - een reactie uit te lokken. Stuur een mail met een opvallende afzender, bij-zonder onderwerp of geheel andere opmaak dan gebruikelijk. Als u de juiste -gegevens heeft van deze mensen, kunt u ook een ander mediakanaal inschakelen zoals een -sms-bericht of poststuk. Mogelijk is de doelgroep ‘e-mailmoe’ of van mailadres veranderd.

Hoe u ook opvolgt: een tweede bericht zorgt altijd voor extra aandacht en een hogere conversie uit campagnes. Herhaling bekrachtigt een boodschap en houdt uw bedrijfsnaam top of mind.

Michael Linthorst is directeur van Copernica Marketing Software.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2010.