Wat kunt u met een affiliatenetwerk bereiken en moet u bang zijn dat u concurreert met uw eigen producten? De mogelijkheden en bedreigingen van affiliatemarketing.
Tekst: Klaas Galema
Adverteerders worden steeds slimmer en gaan op steeds meer plaatsen als Facebook en andere sociale-netwerk-sites adverteren. Ook de affiliates proberen op alle plekken aanwezig te zijn om traffic naar de adverteerder te leiden en hiervoor betaald te krijgen. Maar het web is groot en u kunt niet overal zijn als adverteerder. Dit betekent dat u wel wat hulp kunt gebruiken om meer te verkopen. Daarnaast kunt u ook gebruikmaken van de bereidheid tot het nemen van risico's, de kennis en slimheid van de affiliates. U heeft immers liever dat een potentiële klant via een affiliate binnenkomt dan dat deze naar een concurrent gaat.
Kwaliteit, niet -kwantiteit
Bij het inzetten van een affiliatenetwerk gaat het om de kwaliteit en niet om de kwantiteit van de affiliates. Kijk naar de strategie van de organisatie. Het is erg moeilijk om alle affiliates goed te beheren. Daarom is het belangrijk om een goede balans te creëren tussen de verschillende kanalen en de kwalitatieve affiliates. Hierbij is het essentieel dat u duidelijke afspraken maakt; dit is de basis van affiliatemarketing. Toch zijn er een paar punten die veel bedrijven aan het twijfelen brengen:
Kannibaliseren van de zoekresultaten. U moet niet bang zijn om via uw affiliate te verkopen. Vrees eerder voor uw concurrent.
Meer concurrentie in search zorgt voor hogere klikprijzen. Hierdoor zullen de kosten per conversie gaan stijgen. Affiliates kunnen voor meer sales gaan zorgen.
Affiliates doen het beter op uw goede termen in de SERP's (search engine results pages). Dit ligt niet aan de affiliates, maar meer aan uw eigen programma. Als ze het beter doen, laat de affiliate dan zo doorgaan. Wanneer zij de juiste lead binnenhalen, moet u daar blij mee zijn. De affiliate loopt immers ook het risico om de lead te verliezen.
Het is belangrijk dat u de affiliate het juiste bedrag betaalt. Wanneer de affiliate meer risico neemt om de sale binnen te krijgen, kunt u hem hiervoor belonen. Ook zijn er affiliates die heel goed scoren in de organische zoekresultaten. Gebruik deze affiliates en beloon ze voor hun prestatie.
Er zijn een paar affiliates die alles doen om de sale te pakken. Deze brand-beschadiging kan gebeuren, maar u hoeft het niet toe te staan. Soms zijn het gewoon slechte copywriters en doen ze het niet met opzet.
Het kan gebeuren dat u te afhankelijk wordt van uw affiliates. Zorg er dus voor dat u altijd de controle houdt over uw netwerk.
Conflict met uw affiliates
Welke zaken kunnen een conflict veroorzaken met uw affiliates?
Direct Linking en Trade-markbidding
Stuur hiervoor een verzoek aan Google om de toegang tot het bieden op de handelsnaam te verbieden. U kunt ook de volgende zin in het affiliatecontract toevoegen: 'Adverteerder geeft geen toestemming tot "Direct linking" en "TM Bidding".'
Bieden op dezelfde woorden
Zorg voor duidelijke afspraken met uw affiliates over wat ze wel en niet mogen doen. Gebruik hiervoor het affiliatecontract en/of de adverteerdersvoorwaarden.
Conflicterende marketinguitingen
Zorg dat u goed en duidelijk communiceert met uw affiliates. Het is waardevol om uw affiliates te leren kennen zodat ze nog beter uw product kunnen verkopen. Het gaat niet om de hoeveelheid affiliates maar om de kwaliteit van de affiliates. Dit zorgt ook voor minder conflicten.
Samenvattend
Zorg dat u het affiliateprogramma goed onder controle heeft en goede afspraken maakt. Het is niet zo dat de affiliates het altijd fout doen.
Wanneer affiliates beter naar voren komen in de organische zoekresultaten op de juiste keywords, dan kan het een goede strategie zijn om deze affiliates voor u te laten werken. Zij hebben gepresteerd met hoge posities en hebben dus een goede kans om een sale of lead binnen te halen. Er zijn affiliates die wat meer risico nemen. Het kan zijn dat ze op minder converterende woorden willen adverteren, waardoor ze meer risico lopen. Deze affiliates kunt u belonen door de fee wat omhoog te brengen. Het risico dat een affiliate neemt, is ook wat waard.
Naast het binnenhalen van orders komt uw bedrijfsnaam op meerdere plaatsen terug. Dit kan indirect helpen aan de vergroting van uw naamsbekendheid.
Omdat u als adverteerder niet overal kunt zijn, is affiliatemarketing een oplossing om uw verkopen te verhogen.
Klaas Galema is accountmanager/projectmanager b-2-b en retail bij Traffic4U.
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 05-2009.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Effectief inzetten van affiliates
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.