Payment Network is tijdelijk gestopt met het werven van Nederlandse klanten voor online-betaaldmethode Directebanking. Eigenaar Payment Network probeert een valse start te voorkomen door eerst het vertrouwen te winnen van de Nederlandse banken.
Payment Network voert al enige tijd gesprekken met de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Dat heeft Martijn Bäumer, key account manager van Payment Network in Nederland, op de Thuiswinkel Vakbeurs laten weten aan Twinkle. Op de inhoud en intensiteit van die gesprekken wil hij niet in gaan: 'Duidelijk is dat het vooral over veiligheid gaat'.
'Extreme zorgen'
De NVB zei zich 'extreme zorgen' te maken toen Directebanking zich aandiende op de Nederlandse markt. De betaalmethode werkt nagenoeg hetzelfde als iDeal, maar gebruikers dienen hun bankgegevens af te geven buiten de internetomgeving van de eigen bank.
Risico
Dat is tegen het zere been van de NVB, die consumenten via campagnes als 3x kloppen juist waarschuwt voor de gevaren daarvan: 'Het risico is dat klanten er aan gewend raken', aldus Gijs Boudewijn vorige maand tegen Twinkle.
De NVB deed een moreel appel aan Payment Network om met Directebanking te stoppen, omdat de veiligheid van internet als koopkanaal op het spel zou staan.
Strijdbaar
Andrea Anderheggen, COO van Payment Network en begin maart als spreker aanwezig op het Online Betaal Congres in Utrecht, reageerde strijdbaar op de open brief die hij van de NVB ontving: Directebanking zou de Nederlandse markt bestormen, met of zonder medewerking van de banken.
Geen werving
Het tempo waarin dat zou moeten gebeuren is echter naar beneden bijgesteld en voorlopig vindt er helemaal geen actieve werving plaats onder online-retailers. Payment Network wil bij nader inzien toch eerst het vertrouwen winnen van de Nederlandse Banken, waardoor de betaalmethode ook bij retailers en consumenten in een beter daglicht komt te staan.
ik ben bang dat de banken toch vooral reageren vanuit zelfbescherming. Weet er iemand of het echt zo onveilig is? Wij willen het graag gaan gebruiken op onze telegramsites in Duitsland en Nederland, maar wel via onze paymentprovider. Die zegt dat ze het binnenkort ook gaan aanbieden. Multisafepay adverteert er zelfs al mee. Hebben paymentproviders ook problemen met Directebanking?
@Rob De betaalmethode Directebanking en mensen achter Payment Network zullen best betrouwbaar zijn. Het gaat er volgens mij meer om dat mensen door deze betaalmethode gewend raken aan het afgeven van hun rekeningnummer en inloggegevens voor internetbankieren. Deze gegevens typt de consument normaal gesproken zelf in bij internetbankieren. Nu vult men deze in op een pagina van Directebanking, zij vullen de gegevens in op de internetbankieren pagina en autoriseren de betaling. Voordeel voor de webwinkelier is dat het hier dus een gewone internetoverboeking betreft, die goedkoper is dan een iDEAL transactie.
Zeer grote nadeel is dat consumenten dus eigenlijk een blanco cheque afgeven. De tussenpartij (in dit geval Directebanking) kan dus ieder gewenst bedrag van de rekening afschrijven.
Nogmaals, ik zeg niet dat Directebanking niet te vertrouwen is, maar dat het dus meer gaat om het afgeven van de inloggegevens van internetbankieren waar het risico in zit.
In de presentatie van Anderheggen, die via dit artikel is te downloaden, staan gegevens over fraudegevallen e.d. in thuisland Duitsland. Payment Network is in ieder geval trots dat het een T�¼v-certificaat mag voeren.
Het komt op mij over dat de banken hun eigen melkkoe willen beschermen en daarom zo hoog mogelijke drempels probeert op te werpen voor andere, soortgelijke initiatieven, door geen vooralsnog geen medewerking te willen verlenen.
Wanneer je website bekijkt van Direct eBanking zie je dat niet de minste organisaties zich eraan hebben gecommitteerd. Lijkt weer een typisch gevalletje van Nederlands kinderachtige calvinisme....