Twinkle | Digital Commerce

Payment Network in gesprek over omstreden betaaldienst

2018-07-02
1440810

Payment Network is tijdelijk gestopt met het werven van Nederlandse klanten voor online-betaaldmethode Directebanking. Eigenaar Payment Network probeert een valse start te voorkomen door eerst het vertrouwen te winnen van de Nederlandse banken.

Payment Network voert al enige tijd gesprekken met de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Dat heeft Martijn Bäumer, key account manager van Payment Network in Nederland, op de Thuiswinkel Vakbeurs laten weten aan Twinkle. Op de inhoud en intensiteit van die gesprekken wil hij niet in gaan: 'Duidelijk is dat het vooral over veiligheid gaat'.

'Extreme zorgen'
De NVB zei zich 'extreme zorgen' te maken toen Directebanking zich aandiende op de Nederlandse markt. De betaalmethode werkt nagenoeg hetzelfde als iDeal, maar gebruikers dienen hun bankgegevens af te geven buiten de internetomgeving van de eigen bank.

Risico
Dat is tegen het zere been van de NVB, die consumenten via campagnes als 3x kloppen juist waarschuwt voor de gevaren daarvan: 'Het risico is dat klanten er aan gewend raken', aldus Gijs Boudewijn vorige maand tegen Twinkle.

De NVB deed een moreel appel aan Payment Network om met Directebanking te stoppen, omdat de veiligheid van internet als koopkanaal op het spel zou staan.

Strijdbaar
Andrea Anderheggen, COO van Payment Network en begin maart als spreker aanwezig op het Online Betaal Congres in Utrecht, reageerde strijdbaar op de open brief die hij van de NVB ontving: Directebanking zou de Nederlandse markt bestormen, met of zonder medewerking van de banken.

Geen werving
Het tempo waarin dat zou moeten gebeuren is echter naar beneden bijgesteld en voorlopig vindt er helemaal geen actieve werving plaats onder online-retailers. Payment Network wil bij nader inzien toch eerst het vertrouwen winnen van de Nederlandse Banken, waardoor de betaalmethode ook bij retailers en consumenten in een beter daglicht komt te staan.