Google gaat zogenoemde interest-based advertenties weergeven op het eigen content netwerk en op YouTube. Internetgebruikers krijgen daar advertenties voorgeschoteld op basis van hun surfgedrag binnen die online-omgevingen.
Dat heeft Google vandaag bekend gemaakt. Aan de hand van anonieme cookies gaat het bedrijf interessecategorieën toewijzen aan gebruikers van YouTube en sites uit het Google content netwerk.
Gericht bereik
Wie veel autovideo's bekijkt op YouTube, kan bijvoorbeeld gericht worden bereikt met autogerelateerde advertenties. Ook kunnen mensen die ooit tennisschoenen hebben bekeken op een verkoopsite maanden later worden geattendeerd op de nieuwe collectie van de betrokken aanbieder.
Ads Preference Manager
Gebruikers die niet op de interesed-based advertenties zitten te wachten, kunnen deze verwijderen in de Ads Preference Manager van Google. Daar kunnen ze hun voorkeuren ook raadplegen en eventueel andere toevoegen.
Via AdWords
Het is de bedoeling dat adverteerders eind dit jaar via AdWords gebruik kunnen maken van interesed-based adverteren. Vanaf 9 april start een test, waarbinnen adverteerders betalen op cpm-basis. Google-woordvoerster Anoek Echkardt: 'Naar verwachting zullen daar bij de definitieve uitrol andere prijsmodellen bijkomen.'
Automatische opt-in
De sites uit het content netwerk van Google zullen de interesed-based advertenties via een automatische opt-in vertonen, aldus Eckhardt: 'We attenderen hen erop dat ze hun privacy statement moeten aanpassen om gebruikers te informeren. Daarvoor hebben ze tot 8 april de tijd. Merken we daarna dat sites dat niet hebben gedaan, dan worden de interesed-based advertenties niet getoond.'
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Google lanceert interesed-based advertenties
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.