Twinkle | Digital Commerce

PayDutch Group creëert zegel voor kopersbescherming

2017-05-27
170132
  • [nieuws]
  • 2:33

De PayDutch Group gaat nog voor de lente zegels verstrekken waarmee webwinkeliers hun klanten kopersbescherming kunnen bieden. De betalingsbemiddelaar geeft online-bestellers hun geld terug als een aangesloten merchant niet over de brug komt.

De kopersbescherming is gekoppeld aan weDeal, een 'derdengeldplatform' dat PayDutch Group tijdens de afgelopen Webwinkel Vakdagen officieel lanceerde. Het idee daarachter is simpel en zit in de naam besloten; Via weDeal delen participerende webwinkeliers de infrastructuur van één iDeal-aansluiting. Directeur Marc Hermans: 'Wij kweken rente op de omzet van de merchants en in ruil daarvoor bieden we scherpe tarieven, zonder kassa-, abonnements- of set up-kosten.'

Variabelen
De tarieven per weDeal-transactie, 0,29 euro op zijn minst, hangen niet af van het totale aantal transacties dat een webwinkelier doet, maar wel van twee andere variabelen: tijd en waarde. Hermans: 'De merchant kan kiezen of hij het geld tien of twintig werkdagen door ons wil laten vasthouden. Verder maken we een onderscheid tussen gemiddelde transactiewaarden. Als die boven de honderd euro ligt, is de webwinkelier goedkoper uit.'

Opcenten
Binnenkort komt er een factor bij die de prijs per weDeal-transactie bepaalt: de aan-of afwezigheid van de PayDutch Kopergarantie, waaraan een zegel is gekoppeld. Webwinkeliers die dit zegel op hun site willen plaatsen, betalen volgens Hermans nog niet nader vastgestelde 'opcenten' per transactie. Voorwaarde is wel dat ze de betalingen van klanten twintig werkdagen bij PayDutch Group moeten stallen.

Voorschotfraude voorkomen
Welke zekerheid krijgt de consument daarvoor terug? Hermans: 'Omdat wij op de centen zitten die webshoppers overmaken voor hun aankoop, kunnen ze die eenvoudig bij ons terughalen als de betrokken webwinkel failliet gaat of levering uitblijft. Zo kan de veelvuldig voorkomende voorschotfraude worden voorkomen.'

Wet koop op afstand
Volgens Hermans biedt iDeal de consument wel 100 procent garantie op de betaling, maar niet op de levering van het product: 'WeDeal spingt in dat gat.  Onze dienst kan de vaak kostbare gang naar een geschillencommissie besparen. Eigenlijk passen we de Wet koop of afstand (die levering binnen 30 kalenderdagen voorschrijft, red.) geautomatiseerd toe.'

In gebreke
Hermans moet erkennen dat de webshopper bij WeDeal achter het net vist als de in die wet gestelde leveringstermijn van 30 kalenderdagen is overschreden. Feitelijk biedt het zegel van PayDutch, dat het geld twintig werkdagen in beheer houdt, dus slechts garantie tót het moment dat de webwinkelier in gebreke blijft.

Alert-systeem
Volgens Hermans blijft de toegevoegde waarde van het zegel niettemin overeind: 'Het is vooral bedoeld om de consument te vrijwaren van malafide shops, die na enkele weken van opening met de noorderzon vertrekken, zoals die iPhone-shop afgelopen zomer deed. Verder werken we aan een alert-systeem om shoppers en webwinkeliers periodiek te informeren over de status van de levering. Als levering uit dreigt te blijven of een weekje vertraging oploopt, kunnen wij als mediator optreden.'

Broos van Erp Prijs
De PayDutch Group kwam de afgelopen jaren bij herhaling in het nieuws vanwege de innovatieve online-betaaloplossingen die het biedt. Daarvoor ontving het bedrijf in 2007 een pluim van innovatienetwerk Syntens. Later dat jaar sleept het bedrijf de prestigieuze Broos van Erp Prijs in de wacht.

Twinkle zal uitgebreid verslag doen van het Online Betaal Congres dat het op 5 maart organiseert in het Utrechtse Beatrix Theater. Op die dag komt onder meer aan de orde hoe webwinkeliers de veiligheid van betalingen kunnen waarborgen.