Schreef ik even terug nog dat ik me ging richten op distressed leather tassen, nu staat dat op losse schroeven. Distressed leather is dat natuurlijk ogende donkerbruine leer in allerlei tinten. Een deel van het tassen-assortiment van Adrian Klis Fine Leathers uit Alberta, Canada is vervaardigd uit dat leer en dat heeft me steeds het meest aangesproken. Vandaar ook mijn eerst gekozen domeinnaam: Distressed-leather-bags.com.
Gelukkig heb ik het advies naar aanleiding van de eerdere afleveringen in deze serie ter harte genomen en wat extra domeinen geclaimd. Want wat is er aan de hand? Ik zit al even te wachten op de catalogus van de leverancier en dropshipper. Maar dat duurt maar en duurt maar. De reden: Ad is bezig met een vernieuwd assortiment. Met nieuwe soorten leer en bijpassende tassen.
Niet eigentijds
De door mij gekozen niche in zijn assortiment verschuift naar de achtergrond en zal nog maar mondjesmaat geproduceerd worden. Toen ik Ad hierover aan de telefoon had zei hij dat hij steeds meer toekomst ziet in modernere tassen met wat eigentijdsere kleuren. De distressed leren tassen zijn die van het oude westen. Prachtig leer, prachtig vakwerk, maar inderdaad niet eigentijds. Ik vind ze tijdloos en rustiek, maar dat doet er even niet toe. Het gaat een andere kant op en ik moet mee.
Spelen met posities
Nu is dat allemaal niet zo dramatisch als ik het hier doe klinken. Ik probeer ze toch wel te verkopen hoor. Het kost allemaal wel meer tijd. Tijd die ik graag wil gaan steken in het daadwerkelijk opzetten en inrochten van mijn webwinkel. Ik ben voor mijn gevoel wel klaar met de conceptfase en wil gewoon aan de gang. Spelen met posities van producten en webfuncties en het uitproberen van foto’s en teksten om te kijken hoe je bezoekers kunt verleiden iets in dat winkelmandje te stoppen. Het zijn die aspecten die me in webwinkels altijd enorm gefascineerd hebben en waar ik al jaren met veel plezier over schrijf. Het voelt als tijd voor actie.
Voortgezette voorbereiding
De realiteit echter, is er een van voortgezette voorbereiding. Opnieuw kijken naar domeinnamen. En inspiratie zoeken in webshops met vergelijkbaar assortiment. Durk Jan stuurde me deze week een leuke: www.ikzoekeentas.nl. Prachtige site! Strak, uitnodigend en stylistisch. Precies passend bij een modieus item als een leren tas. Plus: hele prettige domeinnaam. Eentje die blijft ‘plakken’ in een hersenpan. Ik was meteen weer domeinnamen aan het checken. Helaas was www.iwantabag.com bezet.
Journalist Bart Nagel begint een webwinkel met leren tassen. Vanuit Canada. Onder de noemer Lerentassies.com doet hij, in de papieren Twinkle en op dit weblog, verslag van zijn vorderingen. Deze blog-posting volgt op twee eerdere berichten:
- Journalist wordt webwinkelier - deel 1 (Twinkle 01-2009)
- Lerentassies.com: domein te pakken! (blog)
ikwileentas.nl is niet de genoemde prachtige site denk ik? Dit is zo'n domein piraat?? Foutje?
Dank je JP voor deze opmerking. Inderdaad een foutje. Het moet zijn: http://www.ikzoekeentas.nl
Ah oke, ziet er inderdaad leuk uit! Ik volg je met grote interesse! Ik heb ook nog wel een leuk domaintje voor handtassen:-), wel Nederlands geörienteerd.
Waarom met één leverancier werken? Er zijn toch wel meerdere groothandels die in leren tassen doen?
En je kan toch al heel klein beginnen met een tiental tassen die nu wel beschikbaar zijn.
Ikwileentas.nl is nu ook in de tekst gewijzigd in Ikzoekeentas.nl.
Wat ik mij wel afvraag bij het lezen van je (trouwens interessante en inspirerende!) artikelen is hoe je de goede dropshippers die aan Nederland leveren kunt opsporen. Een google actie levert vooral amerikaanse adressen op waarvan de kwaliteit niet erg hoog lijkt. Wat zijn goede manieren om een betruowbare dropshippartner te vinden?
@Martijn: ik wil juist de Noord-Amerikaanse markt bedienen, dus ben niet zo bezig met de Nederlandse markt. Ik ben in zee gegaan met Ad omdat ik hem ken, zijn producten heb gezien en weet dat het als topproducten gezien worden in de markt. Want inderdaad, online uitvogelen van dropshippers en de kwaliteit daarvan is niet eenvoudig. Persoonlijk zou ik om referenties vragen en vooral daar doorvragen naar hoe en wat. @Ricardo: Ik wil starten met 1 leverancier en dan kijk hoe verder. Ik moet deze markt ook eerst leren kennen en dat doe ik graag met een partner waar ik vertrouwen in heb. Dat is dus juist klein beginnen...
@bart: Een van de succesfactoren die ik bij webwinkeliers zie is snelheid. Durven beslissen, snel doorzetten en binnen een paar weken online zijn. Al was het maar met een eenvoudige eerste winkel. Nu maak ik me een beetje zorgen over je. Je vorige blog op 14 januari ging over een domeinnaam, en deze van 17-2 nog steeds.
Ik hoop dat je achter de schermen stiekem snelle vorderingen maakt?
Of spaar je de spannende verhalen soms op om het komende jaar voldoende stof tot vertellen te hebben en ben je stiekem allang al aan het verkopen? ;-))
Heel veel succes!
@bart: Een van de succesfactoren die ik bij webwinkeliers zie is snelheid. Durven beslissen, snel doorzetten en binnen een paar weken online zijn. Al was het maar met een eenvoudige eerste winkel. Nu maak ik me een beetje zorgen over je. Je vorige blog op 14 januari ging over een domeinnaam, en deze van 17-2 nog steeds.
Ik hoop dat je achter de schermen stiekem snelle vorderingen maakt?
Of spaar je de spannende verhalen soms op om het komende jaar voldoende stof tot vertellen te hebben en ben je stiekem allang al aan het verkopen? ;-))
Heel veel succes!
Haha, was het maar waar Martijn. Ik denk stiekem wel aan verkopen ... helpt dat ook? Vooruitzien is regeren, toch! ;-)
@Michel, Ik lees jou blogs met veel plezier en herken vaak veel dingen maar jouw onderstaande reactie slaat kant nog wal. Met snelheid worden vaak ook fouten gemaakt, ik vind dat een webwinkel goed en netjes gestart dient te worden. Je hebt maar 1 kans op een eerste indruk en als die slecht is dan kost het erg veel tijd en moeite (lees ook geld) om die indruk weer weg te poetsen.
@ Bart, zorg voor een gedegen shop met net dat kleine beetje extra voor jouw klanten. Succes
Groet JP
@JP: Een eenvoudige shop kan toch goed en netjes gestart worden? Dan kan je toch snel van start.
Maar al met al kan ik het natuurlijk alleen maar met je eens zijn. Snelheid mag niet ten koste gaan van kwaliteit. Bedankt voor je aanvulling.
Intussen ben ik driftig op zoek naar de geheime winkel van Bart, de man die meer tassen verkoopt dan zijn schaduw ;-))
"Je vorige blog op 14 januari ging over een domeinnaam, en deze van 17-2 nog steeds."
Precies, met alle respect voor Bart, maar eigenlijk is er niets meer te melden dan dat het vorige idee niet meer door kan gaan, en da's voor een (leuke) column te weinig.
Bustaname(.com) is trouwens een leuke site om al brainstormend een goede domeinnaam te vinden, inclusief zoeken bij Sedo om een bod uit te kunnen brengen op bestaande domeinnamen.
Ik zou zelf gaan voor Xleatherbags.com, waar X iets is dat je als beeldmerk/gimmick/afkorting/icon gaat gebruiken. dutchleatherbags is bv. nog beschikbaar.
Ook modernleatherbags (.com) is nog beschikbaar trouwens, contemporaryleatherbags is misschien net iets te lang, maar ook beschikbaar. Domeinen genoeg dus!
(en ook van iwantaleatherbag is de .com nog gewoon beschikbaar, grijp je kans! :P)
@Michel H: shit! Keuzestress ;-). Dank voor het meedenken! Ik ga nog een keer domeinen claimen en dan houd ik er echt mee op. Moet dadelijk al twee tassen verkopen om mijn domeinkosten terug te pakken ;-) @Michel Willems: We'll see, sais the Zen-Master ;-) @ JP: Dank, ik stop er voldoende tijd in. Reken maar. Volgende aflevering hoop ik wat over de catalogus en de set-up van de shop te kunnen roepen.