Twinkle | Digital Commerce

Online-retailers winnen de zoekslag

2017-11-08
  • 1:03

Voor het derde jaar in successie heeft marketingbureau Internet-Engine de online-vindbaarheid van online- en offline-retailers onderzocht. Nu bijna een kwart van de offline- verkopen worden beïnvloed door het internet, is het belang van zoekmachines ook voor de 'traditionele' winkeliers groot. Dat lijken ze zich nog niet helemaal te beseffen, concludeert Internet-Engine.

De presence van online-retailers in zoekresultaten is drie keer zo groot als die van offline-retailers, blijkt uit The Retail Search Presence Study. Hoewel de share of search listings van die laatste groep de laatste jaren wel iets is toegenomen, is de vindbaarheid van fabrikanten nog altijd groter (zie figuur). De online-aanwezigheid van vergelijkingssites is aanzienlijk afgenomen, wat volgens Internet-Engine een indicator is voor de afnemende populariteit van dergelijke sites in de Verenigde Staten.

 Internet_Engine_share

Wanneer offline-retailers opduiken in zoekresultaten komt dat in het overgrote deel van de gevallen doordat ze daarvoor hebben betaald, blijkt uit onderstaand figuur:

 Internet_Engine_paid

De hoge gemiddelde kosten die offline-retailers voor een zoekresultaat moeten maken, zet hun overall profijtelijkheid onder druk. Om het tij te keren, zouden ze meer moeten investeren in zoekmachineoptimalisatie, is de voor Internet-Engine logische conclusie.