Twinkle | Digital Commerce

Zo stoomt u uw shop klaar voor economische tegenwind

2017-05-26
  • 3:54

In de Verenigde Staten is voor het eerst een afname gesignaleerd van de online detailhandelsuitgaven. In Nederland is hier vooralsnog niets van te zien. Maar mocht de recessie woest om zich heen blijven slaan, dan zou dat ook in .nl-land voelbaar kunnen worden. Hoe houd je je webshop dan draaiende?

Tekst: Bart Nagel

Vooralsnog is er geen vuiltje aan de lucht. De sinterklaasomzet breekt dit jaar alle records, zo blijkt uit cijfers van Thuiswinkel.org. In de drie weken vóór sinterklaasavond is er online voor 170,3 miljoen euro aan cadeaus verkocht; 31 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. In de VS is het anders gesteld. Daar is voor het eerst sinds het opkomen van internet en e-commerce een daling geconstateerd in de online-consumentenbestedingen. On-line-onderzoeker ComScore rapporteert een daling van 4 procent gedurende de eerste 23 dagen van november dit jaar versus vorig jaar. In dollars gaat het om een teruggang van 8,5 miljard naar 8,2 miljard dollar. De daling vindt plaats in het eerste deel van het thanksgiving- en kerstseizoen, de seizoenen die de hoogtepunten zijn van de Amerikaanse detailhandel. De omzetdaling is het directe gevolg van de recessie, want door de recessie hebben consumenten minder te besteden.

Recessie stimuleert online shoppen
Hoewel je het tegendeel zou verwachten, toont recent onderzoek (gehouden door studenten Bedrijfskunde van de Erasmus Universiteit Rotterdam) aan dat winkelen op internet door de (dreigende) recessie, sterker zal toenemen. De studenten, begeleid door e-commerce-professor Cor Molenaar, rapporteren dat maar liefst 72,3 procent van het winkelend publiek in Nederland meer denkt te gaan kopen op internet. Vooral kleding, elektronica en speelgoed zijn en blijven populair.

Een van de voornaamste redenen dat de consument meer op internet gaat kopen, zit 'm in de lagere prijsperceptie. Mensen gebruiken internet om meer informatie te vergaren voordat ze gaan kopen. Dit gedrag zal versterkt worden doordat de consumenten nu voorzichtiger zijn. Door de recessie zullen ze nog meer op zoek gaan naar goedkopere artikelen en naar vergelijkingen. Marktplaats.nl zal hierin een belangrijke rol spelen, zo stellen de onderzoekers. Maar liefst 93,6 procent van de ondervraagden kende Marktplaats.nl en 42,6 procent gaf aan er wel eens iets gekocht te hebben. Daarmee lijkt de site een geijkte plek in de zoektocht naar een goede deal. Ook winkels op internet die aanbiedingen hebben of de goedkoopteperceptie ondersteunen, zullen succesvol zijn, aldus het onderzoek. Uit eerdere onderzoeken is gebleken dat Neder-landers dan bij voorkeur bij Nederlandse winkels kopen.

ACHT RECESSIETIPS
Wilt u als webwinkelier van deze koopjesjacht profiteren, dan is het belangrijk dat u uw website zodanig aankleedt, dat deze tegemoetkomt aan de prijsperceptie die consumenten online doet kopen. Je moet alles inzetten om het gevoel teweeg te brengen dat er goede deals te halen zijn. Acht recessietips op een rij.

* Slim verpakken
Filter het assortiment en pik er goedkope en prettig ogende items uit. Bundel die op een speciale promotiepagina zodat kopers een prikkel krijgen hun winkelwagentje te vullen met deze artikelen. Veel kleine bedragen maken samen immers ook een leuke omzet.

* Instantkorting
Presenteer ouderwetse, direct te incasseren kortingsbonnen op uw site. De urgentie van een tijdelijke goede deal zet klanten aan tot kopen.

* Gratis verzenden
Als u het nog niet deed, is de tijd er nu rijp voor: bied gratis verzending aan bij een minimaal te besteden bedrag. Leg die drempel zodanig dat het eenvoudig te realiseren is. Het gevolg is dat kopers simpelweg meer aanschaffen om het gevoel van een deal te krijgen. Immers, ze voorkomen het gevoel van die weggegooide verzendkosten.

* Persoonlijke aanbevelingen op de pagina's van de winkelwagen
Persoonlijke aanbevelingen zijn sowieso een succes en kunnen het verschil maken in barre tijden. U kunt ze overal op uw site aanreiken, maar vooral op de pagina's van de winkelwagen hebben ze veel effect. Precies daar waar de consument zijn portemonnee al vastheeft, biedt u hem nog wat van zijn gading aan.

* Cadeau bij aankoop
Bied een klein geschenk aan bij de aankoop van een minimum te besteden bedrag. Zo motiveert u consumenten iets te kopen terwijl u ook nog eens aan uw loyaliteit werkt.

* E-mailalerts
Gebruik e-mailmarketing om consu-menten te wijzen op niet afgerekende winkelwagentjes en op persoonlijke aanbevelingen (al dan niet met korting).

* Rating en reviews
Met beoordelingen van andere kopers kunnen klanten beter filteren. Klanten hebben meer informatie over producten tot hun beschikking en gaan eerder tot een koop over. Ze hoeven immers niet verder te onderzoeken en blijven op uw site. De technologie is bewezen en betaalbaar.

* Nieuwe klanten werven
Blijf op zoveel mogelijk manieren klanten werven. Probeer in het kader van teruglopende economie ook hiervoor kortingen in te zetten. Als u ze eenmaal als klant heeft, kunt u alle hiervoor besproken methoden op hen loslaten om ze meer te doen kopen.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 01-2009.

In een ander artikel uit deze editie, dat u hier vindt, leest u wat de Nederlandse branche in 2009 te wachten staat. Een artikel met trends in e-commerce leest u hier.