Twinkle | Digital Commerce

'Ruime meerderheid fysieke retailers verkoopt online'

2017-05-27
170130
  • [nieuws]
  • 1:41

RetailTrends_etailBijna twee op de drie grote retailorganisaties in Nederland doet inmiddels op de een of andere manier aan webverkoop. Dat is aanzienlijk meer dan een jaar geleden, toen nog niet de helft online actief was.

Dat schrijft vakblad RetailTrends op basis van een eigen onderzoek onder bijna honderdzestig winkelformules.

De online-participatiegraad groeide van 44 procent in 2007 tot 62 procent in het afgelopen jaar. 'Een behoorlijke groei', concludeert het vakblad, 'al moeten we melden dat 17 procent slechts een beperkt aanbod op internet zet.' Zo zijn er 13 winkelketens die niet meer dan een fotoservice aanbieden, een dienst die doorgaans wordt uitbesteed.

Zeeman en Hoogvliet offline
RetailTrends signaleert dat er ook winkeliers zijn die hun online-verkoopactiviteiten na een mislukt experiment in 2007 in het jaar daarop hebben gestaakt: 'Zeeman heeft zijn aparte Sinerklaasshop afgeschaft en Hoogvliet verkoopt geen non food meer online. Te veel gedoe waarschijnlijk en te weinig winst.'

Digitale schapextensies
RetailTrends is een aantal zaken opgevallen, bijvoorbeeld dat winkeliers het internet lijken aan te grijpen om hun aanbod geleidelijk uit te breiden met aanverwante producten en diensten. Het blad wijst op de themareizen die retailers online aanbieden. Zo verkoopt Profile fietsarrangementen van De Jong Intra Tours, Coop uitstapjes van Freetime Company, terwijl ook Hema, Marskramer en Trekpleister reizen aan hun assortiment hebben toegevoegd. 'In navolging van merkfabrikanten die lijn- en merkextensies hebben gelanceerd, melken nu ook retailers hun merk (of platweg klantcontacten) uit met digitale schapextenties.'

TomTom
Dat TomTom experimenteert met een shop-in-shop bij Halfords noemt RetailTrends een voorbeeld van een 'tamelijk nieuw fenomeen': elektronicaverkopers die spullen exclusief tegen korting aanbieden bij hun favoriete retailer, waarbij de totale afwikkeling door de merkleverancier wordt geregeld. 'Dat zou ook in food en fashion kunnen worden toegepast', stelt het vakblad.

Modewinkels
Verder is het RetailTrends opgevallen dat een aantal modewinkels, die hun websites doorgaans vooral gebruiken om de loop naar de fysieke winkel te bevorderen, webshoppers beter is gaan bedienen. Onder andere WE, Vero Moda, Score en H&M zouden laten zien dat branding en vending online prima samen kunnen gaan.