Twinkle | Digital Commerce

E-commerce met een 'human touch'

2017-05-27
  • 2:46

Terwijl de druk op de fysieke retail toeneemt door de inzet van technologie en internet, is er een ondernemer die denkt dat er nog steeds ruimte is voor filmadvies aan consumenten door videotheekmedewerkers.

Tekst: Gino Goossens

Netflix is in Amerika marktleider op het gebied van online dvd-verhuur. Het bedrijf genereert aanbevelingen voor ruim 8.7 miljoen abonnees op basis van een database waarin meer dan 2 miljoen reviews staan, gegeven door de abonnees. Door middel van de inzet van technologie en het zoeken naar de correlatie tussen dvd en abonnee, is Netflix in staat  films aan te bevelen die je mogelijk leuk vindt door de datamining toe te passen en correlaties te zoeken.

Intuïtief alternatief
Clerkdogs nam ruim twintig voormalig 'videotheek'-medewerkers in dienst en voegt aan de technologie ook collectieve intelligentie toe, die afkomstig is van deze medewerkers. ClerkDogs is van mening dat deze combinatie van menselijke intelligentie en datamining betere resultaten en een intuïtief alternatief biedt voor bestaande filmaanbevelingstechnologieën die verantwoordelijk zijn voor het grote succes van Netflix.

De proef op de som
Clerkdogs doet dus hetzelfde als Netflix - in de data duiken en zoeken naar correlaties tussen dvd en abonnee - maar vergroot de bevindingen. Ik neem de proef op de som. Er wordt gevraagd of ik de naam van een film wil ingeven die ik leuk vind. Ik typ 'Boondock Saints' in en ClerkDogs aanbevelingsmachine genereert een lijst van suggesties gebaseerd op de correlatie tussen de dvd-naam, statistieken, analyses en de abonneereviews. Daaraan voegt men dan ook nog de professionele inzichten toe van de videotheekmedewerkers. De films die ik te zien krijg liggen inderdaad dicht bij de naam die intyp en de beste aanbeveling die ik krijg is 'Snatch'. Om er een 'personal touch' aan te geven kan ik zelfs opgeven in wat voor filmmood ik ben.

Dit bij elkaar is een unieke benadering: het systeem draait op collectieve menselijke intelligentie als buffer en dat is iets wat niet mogelijk is op Netflix, omdat ik daar slechts een rating kan opgeven van 1 tot 5 sterren. Het laat dus niet toe in wat voor stemming ik ben en hoe dit in relatie staat tot een film.

Wedstrijd
Netflix heeft sinds 2 oktober 2006 een wedstrijd lopen waarbij iedereen kan meedingen naar het prijzengeld van 1 miljoen dollar. Wat moet je doen? De score/match van de bestaande aanbevelingstechnologie met 10 procent verbeteren. Je dient vervolgens het gebouwde algoritme over te dragen aan Netflix (non-exclusive) en aan de wereld bekend maken hoe je het hebt gedaan. Deze wedstrijd loopt tot 2 oktober 2011 en in de ruim twee jaar dat de wedstrijd loopt, is nog slechts één bedrijf in de buurt gekomen van die 10 procent verbetering. Het Oostenrijkse bedrijf Commendo uit Oostenrijk zit momenteel op 9.63 procent.

Waarom meedoen? 1 miljoen dollar is heel veel geld. Maar als je nagaat dat 60 procent van de omzet op Netflix.com voortkomt uit de aanbevelingen die men geeft, waarom zou je dan iets bouwen voor Netflix als je in staat bent 10 procent betere aanbevelingen te geven?

Serieuze concurrent
Toch denk ik dat een ClerkDogs een serieuze concurrent kan worden van Netflix. Waarom? Technologie speelt een belangrijke rol in de ontwikkelingen van Online E-Commerce bedrijven, maar als jet weet te combineren met een 'human touch' dan voeg je waarde toe aan je merk. Dat is toch vaak iets wat we missen in een webwinkel en ik zie hier kansen voor online reailers om te innoveren en een voorsprong te nemen op de concurrentie: Free Record Shop/ Bol.com, TUI Travel/ Sunweb, etc.