Na jaren op de redacties van Telecommerce en Twinkle te hebben gewerkt en zodoende vele verhalen over klantcontact en e-commerce te hebben gelezen en geschreven, ga ik daar nu zelf iets mee doen. Vrijdag 18 december is mijn laatste ochtend hier als eindredacteur en bladmanager en vanaf 2 januari 2009 ben ik ondernemer, zoals dat zo mooi heet.
Ik ga de importzaak in Zuid-Italiaanse producten, ruim anderhalf jaar geleden samen met mijn broer en met hulp van een Italiaanse oom opgestart, uitbouwen naar een grotere import-exportzaak. Dat betekent: uitbreiding van het assortiment (op dit moment voornamelijk exclusieve wijnen) in Nederland, en in de loop van het nieuwe jaar moet een aantal typisch Nederlandse producten de omgekeerde weg gaan bewandelen.
Dit is echter niet de plek is om een verkoop-pitch te houden, ik laat het hierbij - als jullie mij begin 2009 googelen vinden jullie het bedrijf als het goed is vanzelf. Maar betreffende de Nederlandse import gaan we straks dus aan den lijve ondervinden hoe het is om zelf een website te bouwen. Ik noem het bewust een 'website' en geen 'webwinkel', want mensen moeten straks, net als nu het geval is, ook via andere kanalen - en niet alleen internet - contact kunnen opnemen en kunnen bestellen. Dat is althans mijn 'meerdere kanalen-mening'.
Tot op heden zijn de producten zonder internet verkocht, voornamelijk op regionale schaal, via mond-tot-mondreclame. Niet echt een 'brick' dus, maar heel eenvoudig gesteld via (uitnodigingen voor) proeverijen, een regelmatig geüpdate bestellijst met het beschikbare assortiment (nieuwsbriefachtig), de NAW-gegevens van een kleine 250 klanten (restaurants en particulieren) en een distributiepunt. Toch kregen wij steeds vaker de vraag: hoe heet jullie website? Die komt er nu dus.
Dus duiken wij eveneens in de wereld van de zoekmachines, usability, webanalytics, marketing, betaling, logistiek, klantcontact, multichannel, et cetera. En net als u zullen wij daarvoor de webwinkeltips en -tricks via Twinkle vernemen, en klantcontactzaken via Telecommerce. Want alles waar wij tegenaan gaan lopen komt daarin - als het goed is - aan de orde, of is dat al eens geweest.
Rest me niks anders dan iedereen alvast fijne dagen en een geweldig 2009 toe te wensen! En vanzelfsprekend goede zaken. Wellicht komen wij elkaar nog tegen.
Erwin, heel veel succes gewenst! Ik ben nu al benieuwd naar de website, want met jouw achtergrond moet deze natuurlijk wel een paradepaardje voor jouw bedrijf worden:-)
Veel succes! Jp Doolhoff Buitensportwinkel.nl
Ja Erwin, heel veel plezier ook gewenst! Zet me maar vast op de mailing list voor de specialiteit van de maand. Martin B.
Klinkt heerlijk. Van mooie hobby tot werk. Succes!
Erwin, veel succes en plezier gewenst met het ondernemerschap! En uiteraard genieten van het Italiaanse leven!