Twinkle | Digital Commerce

Huren in een drukke winkelstraat

2017-05-26
  • 2:17

Een mooie en gebruiksvriendelijke webwinkel is leuk, maar nog steeds is de grootste drempel voor e-commerce bedrijven het zien te krijgen van voldoende en vooral de juiste traffic. Een webwinkelier die zaterdag even naar de stad gaat, zal misschien jaloers kijken naar al die stromen mensen die langs de winkels lopen.

Tekst: Dirkjan Vis 

Het laagdrempelige van een webwinkel is dat de kosten relatief laag zijn en het vanaf de zolderkamer kan gebeuren. Er hoeft geen duur pand in een winkelstraat aan te pas te komen, met personeel en een dure inrichting. Dat is prettig. Maar het nadeel wordt vaak onderschat. Langs die dure winkel met inrichting en kapitale pand komen op een gemiddelde zaterdag wel enkele honderden potentiële klanten. Met een simpele poster voor het raam is er direct sprake van een leuk bereik, waar een startende webwinkelier alleen maar van kan dromen!

Online-winkelstraten
Op internet vindt het overgrote deel van de aankopen nog rechtstreeks plaats. Het percentage dat via een tussenpersoon op een webwinkel terechtkomt, is echter wel steeds groter. Eigenlijk ontstaan op deze manier 'online-winkelstraten'. Zo is het sinds eerder dit jaar mogelijk om bij Marktplaats uw winkel onder de eerste resultaten van rubrieken te plaatsen. Een soort tekstlinkadvertenties dus. Op deze manier zorgt het winkelend publiek van Marktplaats voor de traffic, maar verkoopt u gewoon via de eigen winkel. Ebay doet dit al jaren. Hier kunnen webwinkels zich registeren en de artikelen en inhoud van de eigen winkel online synchroniseren. Met name restpartijen en overtollige voorraden kunt u op deze manier bij een nieuwe collectie zo in één keer online veilen. 

Sjopper
In tegenstelling tot beide bovenstaande partijen heeft de relatief nieuwe speler op de markt Sjopper (lees hier het artikel uit Twinkle 10 2008) het stimuleren van verkopen voor winkels zelfs als enige missie. Het startte in mei actief en groeit snel, naar eigen ambitie. Momenteel heeft het ongeveer 30.000 unieke bezoekers per maand en 54 aangesloten winkels. De mensen van Sjopper verkopen dus zelf niets, maar helpen webwinkels om zich samen te bundelen.

Vergelijk het!
Verkoopt u liever niet samen, omdat u simpelweg de beste bent en de concurrentie ver achter wilt laten in plaats van mee samen te werken? Geen probleem. Ook dan is het mogelijk uw traffic te genereren via speciale tussenpersonen. Zo zijn er een aantal enorm populaire vergelijkingwebsites, denk aan Kelkoo.nl, Vergelijk.nl, Kieskeurig.nl en Nieuw.nl. Het nadeel is voor sommigen misschien dat vergelijkingwebsites wel heel gericht zijn op de consument. Voor u als webwinkelier is het enige voordeel van een vergelijkingswebsite dan ook als u duidelijk een snel aantoonbaar voordeel hebt op de concurrent. Bijvoorbeeld door het hanteren van de laagste prijs. In de meeste gevallen betaalt u bij vergelijkingswebsites per klik. Met name voor de prijsvechters zijn vergelijkingssites succesvol.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2008