Durk Jan de Bruin wees me op de levende catalogus van Ikea Zweden. Kom in i garderoben ofwel Come into the closet. Die is er trouwens in twee versies. 'Het lijkt alsof je in een MTV-clip zit terwijl je productinformatie in detail kan bekijken', zo schreef hij. Zo lijkt het inderdaad, maar het gaat nog verder. Je hebt namelijk zelf behoorlijk wat invloed op de 'filmpjes'. Door een ander muziekje te kiezen bijvoorbeeld, want de personages worden gestuurd door de muziek. Je kunt ook je eigen nummers uploaden.
En met een muisklik laat je de personen naar een kast lopen. Ondertussen zie je de prijs van (een deel van) de kast of wordt er een accessoire aangeprezen. Erg fraai gemaakt. Als je nu ook nog rechtstreeks vanuit deze live-catalogus kon bestellen...
De Nederlandse Garderobekasten Brochure, die toch ook best geavanceerd is, valt er in elk geval bij in het niet.
Inderdaad geen mogelijkheid tot conversie, dat is raar want het zou technisch best mogelijk geweest zijn om die klik te maken. Dus bewust niet. Wat is dan het doel? Experimentje met je eigen publiek? Publiek 'opvoeden' naar een nieuw type shop? Misschien is dat inderdaad de toekomst: dergelijk shops, in het geval van Ikea loop je dan door een 3d store (kies Utrecht, Amsterdam ..) en wat je ziet kun je aanklikken. De muziekjes zijn trouwens erg leuk!
Als je weleens op een zaterdag of zondag in de Ikea komt dan begrijp je direct het voordeel van deze levende catalogus: In alle rust kun je alles bekijken!
Muziekartiest Prince had jaren geleden met zijn NPG Music Club al een IKEA-achtige website. Wezenlijk verschil: niet het uiterlijk van een echte winkel, maar een fraai vormgegeven cartoon. Je kon een heel huis door en in elke kamer vond je wel iets (van losse nummers, cd's en dvd's, tot muziekinstrumenten, juwelen en T-shirts - bij het aanklikken zag je die wel echt). Maar je kon die producten dus wel kopen, er zat een mooi betalingssysteem achter. De webwinkel is inmiddels opgedoekt - Prince heeft een sabbatical-periode ingelast - maar won destijds wel twee prijzen: een Award voor Best Use of Technology by an Artist (in 2004) en een Webby Award (in 2006). Het moet dus kunnen, dat bestellen.