2023-03-21T21:11:58

Twinkle | Digital Commerce

Black Friday goede opmaat naar Cyber Monday

2017-05-26
170130
  • [nieuws]
  • 1:22

Na een goede Black Friday is voor veel webwinkeliers in de Verenigde Staten de spannendste dag van het jaar aangebroken. Cyber Monday is dit jaar promotioneler dan ooit; met riante kortingen en speciale aanbiedingen proberen e-tailers de calculerende Amerikaanse consument voor zich te winnen.

Cyber Monday is het drie jaar geleden door Shop.org geïntroduceerde online equivalent van Black Friday. Die zwarte vrijdag, de dag na Thanksgiving, is traditiegetrouw de aftrap van het Amerikaanse koopjesseizoen en zorgt voor lange rijen bij outlet stores. Webwinkeliers bleken afgelopen vrijdag echter al goede zaken te hebben gedaan. 'Black Friday web sales jump', kopte persbureau Reuters.

83,7 procent doet mee
Toch wordt vandaag een nog grotere run op de webwinkels verwacht. Uit het recente eHoliday onderzoek van Shopzilla in opdracht van Shop.org, blijkt dat 83,7 van de Amerikaanse webwinkeliers een speciale promotie optuigt voor Cyber Monday, variërend van korting op producten tot free shipping. Vorig jaar deed nog maar 72,2 procent van de e-tailers iets speciaals op Cyber Monday.

Ruim zeshonderd webwinkels 

Op de actiesite Cybermonday.com, die voor het derde jaar in de lucht is, heeft Shop.org de speciale aanbiedingen verzameld van meer dan zeshonderd webwinkels, waaronder veel gezichtbepalende spelers uit Internet Retailer's Top500. De site moet fungeren als een soort one-stop-shop voor online koopjesjagers. Veel van de aanbiedingen blijven tot aan de kerst geldig, al zitten er ook een hoop tussen die alleen vandaag of in een specifiek uur gelden.

Vorig jaar bedroeg de totaal geboekte online omzet op Cyber Monday niet minder dan 733 miljoen dollar. Scott Silverman, directeur van Shop.org, verwacht voor de editie van 2008 een 'extreem competitieve' maandag.