Twinkle | Digital Commerce

Een kwestie van timing

2017-05-26
170130
  • 1:59

Een nieuw ethisch reveil waart door Europa. De morele losbandigheid is her en der wat doorgeschoten, dus werd het tijd om wat ayatollahs in de regering op te nemen. Persoonlijk vind ik dat oké, het is gewoon hun beurt. Maar omgekeerd ook: als er op 't platteland brandstapels gaan verschijnen mogen humanisten de balans weer rechttrekken.

Het zijn natuurlijke golfbewegingen. In de politiek, in de kunst, in de natuur, in de economie - overal golft het.

Gisteren hoorde ik op de radio iemand van het CBS vertellen dat er voor het eerst sinds jaren weer meer kinderen geboren zijn. In de eerste negen maanden van dit jaar zelfs 140.000. De man sprak van een 'trendbreuk' - en als een statisticus dat zegt is er echt wat aan de hand.

Een golfbeweging in de economie is de oorzaak. Toen die kids in de planning werden gezet was het namelijk net hosanna. Iedereen was vol vertrouwen. En dan denk je vanzelf aan een nieuwe auto, een nieuw huis en dito kinderen. Het mag wat kosten dan.

Maar ook de reveil-golf speelde mee: minister Rouvoet voor Jeugd en Gezin vroeg namelijk om meer kinderen. Onze vrouwen kregen eind vorig jaar slechts 1,7 kinderen en Rouvoet vond een geboortecijfer van 2,1 haalbaar. 'Dat is ook het cijfer waar Europees van uit wordt gegaan', zei hij - en als een politicus dat zegt is er echt wat aan de hand. En zowaar: het aantal huwelijken vertoont sindsdien een stijgende lijn. Er zijn al drieduizend huwelijken meer gesloten dan in dezelfde periode van vorig jaar. Tot nu toe gaat het om 62.700 stelletjes. En die moeten dus allemaal nog kinderen baren, ken je nagaan.

Intussen echter, ziet de economie er heel anders uit. Al die kinderen die gepland werden in een hoogconjunctuur, worden nu dus geboren in een recessie. En dat is zeer ongunstig voor de huishoudportemonnee. Even geen Ralph Lauren trappelzak, maar een C&Atje. Of ...

Precies. We hebben in Nederland ca. 20.000 webshops, waarvan 19.900 die 'iets doen' met babykleertjes. Die hebben 't allemaal goed gezien dus. Die man op de radio maakte me weer even wakker: inderdaad, ondernemen is niet zo maar wat doen, maar letten op signalen, op golfbewegingen. Timing. Zodat je je kindershop live hebt als de markt opengaat. Rouvoet: we zijn d'r klaar voor, laat maar komen!