Twinkle | Digital Commerce

V&D-online: webwarenhuis met ambitie

2017-05-26
  • 3:32

V&D wordt een multichannel retailer. Het warenhuis opent nog dit jaar een webwinkel en wil daarmee een serieuze speler worden op de thuiswinkelmarkt. De investering is flink en de ambitie groot, zegt Roland Tabor, strategic & business development manager van V&D. 'We starten bescheiden, maar zijn vol vertrouwen dat we een grote speler worden.'

Tekst: Jaap van Sandijk 

'Natuurlijk', erkent Roland Tabor, 'de 120 jaar oude onderneming is niet vlot met het opstarten van een webwinkel. Maar ons concern had andere zaken aan het hoofd. We zitten sinds een paar jaar in een belangrijke omvormingsfase: een rebranding, met onder meer toevoeging van A-merken aan de bestaande huismerken, een nieuwe huisstijl en de restyling van alle 62 winkels.' Omdat de rebranding voortvarend verloopt, richt het concern zich nu op de ontwikkeling van de webwinkel. 'We hebben er veel energie in gestopt sinds het aantreden van onze nieuwe directievoorzitter Mark McKeon, een man met veel e-commerce ervaring.' McKeon kwam voor V&D op het juiste moment. 'Thuiswinkelen is definitief en de enige retailers die overleven, zijn multichannel retailers', vat Tabor, strategic & business development manager van V&D, de urgentie samen.

PIM-oplossing

De webwinkel wordt opgezet in samenwerking met ontwikkelingspartner Strawberries en managementadviesbureau Magnus. Platformpartner is Hybris. De keuze voor Hybris heeft alles te maken met de ambities van V&D, vertelt Henk-Jan van der Weide, regional manager Benelux van Hybris. 'Dankzij de gekozen PIM-oplossing kan V&D de groei van de webwinkel goed managen.' Voor wie het niet mocht weten: een PIM-oplossing is een productinformatie managementsysteem dat productinformatie eenmalig invoert, waarna het voor een groot aantal doelgerichte publicaties - van website tot reclamefolder - kan worden ingezet. Over de voordelen van de gekozen oplossing is Tabor duidelijk: 'De PIM-oplossing is flexibel, goed schaalbaar en je hebt maar een beperkt aantal aanpassingen nodig als je je assortiment uitbreidt.'

De opzet van de V&D-webwinkel is een uitdagende klus voor Hybris, vertelt Van der Weide, omdat dit het eerste grote project in Nederland is voor het van oorsprong Duitse bedrijf. 'We beginnen met een klein deel van het productaanbod, maar uiteindelijk wordt het volledige assortiment ook online verkocht.'

Gigantische klus

De operatie is eind vorig jaar gestart en nadert inmiddels zijn voltooiing. Terugkijkend constateert Tabor dat vooral de factor tijd parten speelde. 'We moesten een grote slag maken op het gebied van productverrijking. Producten fotograferen, informatie toevoegen, producten classificeren: het is een gigantische klus. Vooral op het gebied van hardwareartikelen. Bij modeartikelen is dat weer iets eenvoudiger, daar heb je meer met generieke informatie te maken.' Ook het bouwen en inrichten van de PIM-oplossing nam meer tijd in beslag dan was verwacht. Van der Weide: 'Ontwikkelingspartners in Nederland hebben geen ervaring met ons opgedaan en zijn nog weinig bekend met de inrichting van een PIM-oplossing. Qua tijdplanning hebben we een heftige periode achter de rug. Achteraf kan ik zeggen dat we beter hadden moeten inschatten hoeveel tijd de hele operatie in beslag zou nemen.' Tabor: 'Maar tegenover de tijdrovende inrichting staat straks een flexibel en makkelijk schaalbaar platform.'

Bescheiden start

V&D legt de lat hoog. 'We proberen de benchmark in servicelevels te evenaren. Dat wil zeggen: vandaag voor negen uur besteld, morgen in huis. Voor de distributie hebben we gekozen voor Docdata fulfilment.' Groot voordeel voor V&D is de naamsbekendheid, de dekking van 62 warenhuizen in het land (waar artikelen kunnen worden geretourneerd) en, aldus Tabor, de goodwill die het heeft bij het publiek. 'V&D geeft een vertrouwd gevoel en staat bekend om zijn coulante retourregeling.' Dat dit geen garantie is voor succes, erkent Tabor volmondig. V&D kent immers vele concurrenten, zowel gespecialiseerde retailers als vergelijkbare formules als Hema. 'We blazen daarom dan ook niet hoog van de toren. Waarom zouden we ook; we staan pas aan het begin', zegt de strategic & business development manager van V&D voorzichtig. 'We starten bescheiden, maar de ambitie is beslist om een grote speler te worden.'

Etalage voor de backoffice

V&D heeft bewust gekozen voor het opzetten van een eigen e-commerce-afdeling en niet voor het uitbesteden van deze activiteit. Het e-commerce team bestaat inmiddels uit zes personen en staat onder leiding van Noël Manning, een ervaren e-commerce manager die veel kennis heeft opgedaan bij TNT en Lost Boys. 'Het boeiende vind ik het learning by doing bij V&D', zegt Manning. 'Natuurlijk gaat dat met ups en downs, maar ik ben trots op wat we intussen bereikt hebben. In feite zetten we een etalageruit voor onze backoffice, en dat is absoluut geen eenvoudige opgave.'

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 08-2008