Twinkle | Digital Commerce

Ongedierte: lucratieve niche

2017-05-26
  • 3:51

Zoek online op muis, rat, wesp of mier in combinatie met het woordje 'plaag' en je komt terecht bij Fred van de Ven uit Asten. Hij timmert hard aan de weg via een reeks van urls en heeft een heus online-verdelgingsimperium opgebouwd. Met Plaag.nl en Ecosect.nl als voornaamste webwinkels, verwerkt hij meer dan 1.000 bestellingen per maand.

Tekst: Bart Nagel

'Eigenlijk ben ik de tel een beetje kwijt-geraakt', antwoordt Van de Ven (42) op de vraag hoeveel url's hij nu heeft, maar hij schat dat het er rond de tachtig zijn. Het merendeel verwijst door naar een van zijn vijftien webwinkels die spullen verkopen om ongedierte te bestrijden. Het grootste deel van het assortiment van Plaag.nl en de verwante webshops is van eigen makelij. Van de Ven is van oudsher al gespecialiseerd in het bestrijden van ongenode diergasten en sinds 1990 zelfstandig ondernemer in deze branche. Toen zijn naam destijds ging rondzingen in de regio als 'de man die weet hoe je van ongedierte afkomt', werd hij dagelijks vaak gebeld en geraadpleegd. Vooral in de zomer ging de telefoon continu. 'Mensen vroegen me hoe ze wespennesten te lijf moesten gaan of een mierenplaag moesten bestrijden. Er ging zoveel tijd inzitten dat ik maar besloot om het hele verhaal op internet te zetten. Zo kon ik mensen helpen, zonder elke keer hetzelfde riedeltje te moeten afsteken'.

Eerste webwinkel
Uit dit eerste online-avontuur rolden opnieuw vervolgvragen: mensen belden of mailden waar ze de bestrijdingsmiddelen konden kopen. Als antwoord plaatste Van de Ven een simpel bestelformulier op zijn site, waarna de eerste orders per e-mail binnenkwamen. Het begon met wat mierenlokdoosjes en anti-mieren poeders. Dat liep zo goed, dat hij in 2000 de zaken serieus ging aanpakken. Onder de naam Ecosect.nl (milieuvriendelijke ongediertebestrijding) zette hij zijn eerste echte webwinkel op, met hulp van de webwinkelsoftware van Webshopfactory. Niet veel later volgt Vijverland.nl, dat voortvloeide uit zijn andere firma, een hoveniersbedrijf gespecialiseerd in waterplanten. Ook dit werd in rap tempo een succes; binnen een jaar liep het aantal bestellingen van waterplanten op tot over de 300 per maand. Maar Van de Ven besloot er toch mee te stoppen. 'Hoewel het product populair was, bleek het verwerken van de orders erg moeilijk. Het vergt nogal wat om kwetsbare waterplanten heelhuids bij de klant te krijgen.' Met rattenvallen en muizenklemmen loop je geen risico, zegt Van de Ven, die vanaf dat moment besloot zich volledig te richten op de ongediertebestrijding.

Groeien via Google
Ecosect.nl is dan niet meer genoeg voor Van de Ven. Hij begint talloze domeinnamen te claimen. Plaag.nl komt erbij en talloze varianten die alle te maken hebben met ongedierte, zoals Muizenwinkel.nl, ongedierteverjager.nl, mollenwinkel.nl en Zilvervisje.nl. De uitbreidingen werpen hun vruchten af. Van de Ven lift mee op de opkomst van Google en ziet zijn omzet jaar op jaar verdubbelen. Elke dag is hij bezig met zijn domeinnamen en hoe daarvan de vindbaarheid te vergroten. 'Ik ben erg geïnteresseerd in hoe Google werkt. Dat houdt me bezig en daar zie ik ook mijn groeimogelijkheden', zegt de internetondernemer. De rek is er dus nog niet uit. Van de Ven ziet nu vooral groei in zeer specialistische sites. Als voorbeeld noemt hij Zilvervisje.nl, een webwinkel volledig gewijd aan het minuscule insect dat zich ophoudt in vochtige hoeken en gaten van huizen. 'Zo'n website rankt beter op dat specifieke trefwoord dan bijvoorbeeld Ecosect.nl', zegt hij.

Ook fysieke uitbreiding
In september verhuist Van de Ven zijn bedrijfsactiviteiten. De afgelopen jaren heeft hij alles verzorgd vanuit zijn huis. Niet dat het een zolderkameronderneming was - de Brabantse ondernemer heeft zes werknemers in dienst die de orders verwerken en versturen. Maandelijks gaan er ruimt 1000 bestellingen uit naar een klantenbestand dat voor 90 procent uit particulieren bestaat. Orders schommelen tussen de 30 en 100 euro. Om alles te kunnen opslaan, huurde hij er her en der wat magazijnruimte bij, maar inmiddels zijn de bedrijfsactiviteiten te omvangrijk geworden en opereert Ecosect.nl/Plaag.nl nu vanuit een meer industrieel onderkomen met een grote loods; klaar voor meer.

Van de Ven heeft een sterke positie opgebouwd in deze online-niche en het handjevol concurrenten dat hij heeft, verkoopt ook nog eens zijn producten. Ondertussen bouwt hij verder aan een internationale positie. België bedient hij via zijn eigen webwinkels, ondersteund met .be domeinnamen die doorlinken naar zijn websites. In Duitsland heeft hij een partner gevonden die webwinkels gaat runnen met zijn producten; zelf wilde hij zich daar niet aan branden. 'Ik heb gemerkt dat een goede vindbaarheid in Duitsland een probleem is. Het woord 'ungeziefer', Duits voor ongedierte, kost bij Google al 4 euro per click. En eerlijk gezegd, vind ik het als Brabander ook wel lastig om te moeten bellen en mailen in het Duits'. Ook in landen als Zweden, Denemarken en Frankrijk signaleert hij vraag naar zijn producten. 'Maar dat moet nog maar even wachten. Voorlopig hebben we het hier druk genoeg.'

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 08-2008