Uit onderzoek van de e-tailing group, waarover Twinkle onlangs publiceerde, bleek dat verzendkosten als belangrijkste reden wordt genoemd om af te zien van webwinkelen. Het schrappen van die kosten zou de populariteit van webshops flink kunnen doen toenemen.
We schreven ook al hoe Amerikaanse retailers, bewust van de psychologie van de koper, zich in allerlei bochten wringen om free shipping aan te kunnen (blijven) bieden. Ook in tijden van hoge brandstof- en grondstofprijzen en afnemende kooplust door de economische recessie.
Voor de webwinkeliers die free shipping aabieden, is het van groot belang duidelijk te maken dat ze dat doen. Op Getelastic.com vindt u tien manieren die u helpen bij het uitdragen van die boodschap.
Stunten met free shipping of het niet berekenen van verzendkosten is inmiddels gebruikelijk. Iedereen kan direct meten dat free shipping de conversie verhoogd. Fantastisch. Maar dat je onder de streep vaak meer verliest - zeker als iedereen het gaat doen- door het mislopen van opbrengsten, dat wordt nog vaak vergeten. Als verzendkosten een vaak genoemd reden is om niet bij een webwinkel te bestellen dan zullen wel ook de parkeerkosten een reden zijn om niet te winkelen. Wat een nonsens! De branche heeft een kans laten liggen. Typisch een reactie van een opkomende markt, concureren over de prijs en condities. Maar ja, reguleren is ook geen optie. Over een aantal jaren zullen wij nog met tranen in de ogen terug kijken na de tijd als verzendkosten nog heel gebruikelijk waren.
Eens met Rainer. Daar komt nog bij: free shipping is haalbaar voor een grote webshop met een voordelig TNT-contract en grote inkoopmarges. Voor een kleinere shop met min of meer dezelfde artikelen betekent het: nog minder marge door duurdere inkoop en duurdere postzegels. Free shipping zou dus ook een wapen zunnen zijn van webshops tegen webshops. Dat lijkt me niet gewenst, iedereen (dus ook de grotere shops) heeft belang bij een volwassen markt met veel aanbieders.
Zijn webwinkelbezoekers echt zo dom dat ze echt denken dat verzenden gratis is. Het komt uit de lengte of uit de breedte en een winkelier gaat toch echt de verzendkosten doorberekenen door de producten ietsjes duurder te maken. het nadeel is dan dat klanten die veel producten tegelijk kopen relatief meer verzendkosten betalen als klanten die maar 1 of enkele producten kopen. Dus "freeshipping" is minder voordelig als dat er gedacht wordt.
Wij zijn een kleine organisatie met twee webwinkels en versturen de artikelen gratis toe. Niks verhogen van de marges, de kopers zijn absoluut niet dom en zijn goed op de hoogte wat alles kost. En Martin met postzegels werken is onzin, daar heb je frankeermachines voor, waardoor je de kosten drukt. En ook als kleine webondernemer kun je goed contracten met TNT afsluiten.
Ben het eens met Frits. ook in onze webshop http://www.trendyfairtrade.info worden géén verzendkosten berekend maar ook zeker niet doorberekend in de marge!