Twinkle | Digital Commerce

Meer kliks. Voor niks!

2017-05-26
171125
  • 1:58

“Klik hier” is voor een goede online copywriter hopeloos ouderwets. Al is het wel de essentie van wat de online marketeer wil bereiken. Er moet geklikt worden! Veel en voor weinig geld. En als het gratis kan, dan graag. Dat is helemaal geen probleem. Gratis extra kliks zijn overal te realiseren. En ik heb ook bewijs. 

Instinctieve kliks
Don’t make me think”, is het advies van usability consultant Steve Krug. Zodra je bij het bezoek van een website je wenkbrauwen fronst is er kennelijk iets onduidelijk. En dat moet worden voorkomen, want onduidelijkheid kost tijd, en tijd is schaars bij een websitebezoeker. Bij elk detail van je website (en andere online uitingen), moet je rekening houden met dit gegeven. Probeer daarnaast de vraag “what’s in it for me” te beantwoorden, en de nieuwsgierigheid van je bezoekers te bevredigen. De ideale mix voor snelle instinctieve kliks!

Getest op Twinkle Magazine
Een paar weken geleden schreef ik een artikel met de titel “Gratis adverteren in Google”. Al snel stond het artikel in de lijst van meest gelezen artikelen. Dat komt niet door de briljante inhoud (al hoop ik dat het niet tegenviel), want die heb je bij het klikken naar het artikel nog niet gezien. 

De titel is hoofdverantwoordelijk, samen met de introductietekst van het artikel. De titel is kort en duidelijk, je wordt er nieuwsgierig van, en gratis adverteren in Google kun je nu eenmaal niet laten lopen. Dus je klikt. Ik ben benieuwd of “Meer kliks. Voor niks!” ook werkt.

Er is trouwens nog veel meer over klikgedrag bekend. Een goede start om meer te weten te komen is een onderzoek van Checkit over klikgedrag in zoekmachines.

Meer kliks kosten niks
Meer kliks kosten dus niks. Wel tijd, maar geen euro’s. Bovenstaande regels zijn toepasbaar in titels van artikelen, links, advertentieteksten, titels van webpagina’s, verzin het maar… Bij video search

(YouTube) zijn korte scherpe teksten zelfs een van de weinige manieren om aandacht te krijgen.

Ook de titel van een e-mail is een interessante manier om dit eens te testen. Het hoeft niet eens om een nieuwsbrief te gaan. Als je snel de aandacht van een drukke collega wilt hebben kun je proberen op deze manier op te vallen in de inbox.  

Wie heeft er meer leuke ideeën of ervaringen?


Gerelateerde artikelen: