Twinkle | Digital Commerce

Zomoto opent portal Auto.nl

2017-11-09
170130
  • 1:29

Zomoto lanceert vandaag een nieuwe portal met de krachtige naam Auto.nl. Ook maakt het internetbedrijf bekend dat het participeert in de nieuwssite Autoblog.nl.

Zomoto, dat tot vandaag alleen een gelijknamige zoeksite voor auto's in de lucht hield, wil uitgroeien tot een online automotive netwerk met een maandelijks bereik van zo'n 2 miljoen unieke bezoekers.

Van financiers tot trekhaakleveranciers
Op de nieuwe portal Auto.nl zijn links te vinden naar de websites van alle relevante spelers in de automotive branche, van verzekeraars tot klusbedrijven en van financiers tot trekhaakleveranciers. Autoblog.nl, waarin Zomoto een minderheidsbelang heeft genomen, is volgens Zomoto 'de eerste en grootste Nederlandse nieuwssite over auto's.' Tot het portfolio van Autoblog.nl behoren ook de filmpjessite Autojunk.nl, online televisiekanaal Abhd.nl en weblog Carwoman.nl, waarvoor Zomoto de exploitatie van advertenties op zich gaat nemen.

Zoekmachine
Zomoto.nl blijft de site waar mensen een nieuwe of tweedehands auto kunnen zoeken en de dagwaarde van een bepaalde auto gratis kan worden bepaald. De zoekmachine struint zes autosites af en verrijkt de gevonden wagens automatisch met extra informatie. Zo worden onder meer de dagwaarde, de verwachtte maandelijkse kosten en de eigenschappen van de auto vermeld. Ook zijn er reviews en ratings beschikbaar.

Ruimte voor adverteerders
Met de lancering van Auto.nl en de participatie in Autoblog.nl zegt Zomoto-eigenaar Marque Joosten eindelijk ruimte te kunnen bieden aan alle geïnteresseerde adverteerders: 'De vraag was groter dan ons aanbod op Zomoto.nl.' Joosten wil met adverteerders om de tafel gaan om creatieve oplossingen te bedenken. Vooral in interactieve overlay advertenties, die in videofilms worden geïntegreerd,  ziet hij veel toekomst. Gesponsorde koppelingen op Auto.nl zullen er volgens de directeur niet komen.

Zomoto, dat Joosten samen met zijn voormalige Funda-collega Marijn Pijnenborg heeft opgezet, mikt vooralsnog op de tweede positie op de online automotive markt in Nederland. Alleen Autoweek-uitgever Sanoma, dat afgelopen zomer Auto Trader overnam, trekt maandelijks meer dan de 2 miljoen bezoekers die Zomoto eind dit jaar wil trekken.