Twinkle | Digital Commerce

'Explosie van microtransacties'

2017-05-26
  • 1:11

Microbetalingen behoren tot de meest gehypte en minst succesvolle ideeën op internet. Tot nu toe tenminste. Door de opkomst van virtuele werelden en nieuwe verdienmodellen van giganten in de gamesindustrie winnen microbetalingen snel aan populariteit.

Grote groepen jongeren willen hun avatar maar wat graag uitrusten met de nieuwste zonnebril, fancy schoeisel of hippe nep(!)wimpers. Ook gamers voorzien hun actieheld bij voorkeur van een stevige helm of bijvoorbeeld extra munitie.

Aziatische jongeren trekken al gemakkelijk de portemonnee voor dergelijke virtuele extra's. Meestal gaat het om bedragen die lager liggen dan een euro en die uit een bundel worden betaald.

Toch kunnen al die kleine beetjes samen een behoorlijke omzet in het laatje brengen. Het Zuid-Koreaanse Nexon, a $266 million businness volgens Associated Press, verdient niks aan de gratis verspreidde spellen die het ontwikkelt, maar draait geheel op de verkoop van virtuele kleding. Marketingdirecteur Min Kim: 'Ik verwacht een explosie van microtransacties in de komende jaren, als de kinderen die er nu mee opggroeien ouder worden.' En dus meer te besteden krijgen.

Ook in de Verenigde Staten worden steeds meer virtuele artikelen tegen miniprijzen verhandeld. Een spelproducent als Electronic Arts brengt games op de markt waarvan de omzet gedeeltelijk of geheel afkomstig zal zijn van virtuele goederenverkoop. Voorbeelden zijn het ook in Nederland gelanceerde Spore en het nog te lanceren actiespel Battlefield Heroes.

Meer over de opkomst van microbetalingen kunt u hier lezen.

Bron: Associated Press