E-commerceorganisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Is het design gevalideerd? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met Sjoerd van den Broek, CRO specialist bij XXL Nutrition.
Kun je iets vertellen over de vorige site?
‘Bij de vorige website werd precies hetzelfde cms gebruikt. Aan de achterkant is er dan ook helemaal niet zoveel veranderd. De front-end was echter niet meer helemaal van deze tijd. We hoorden wat geluiden vanuit eindgebruikers dat de uitstraling moderner en frisser kon. En eerlijk gezegd vonden we dat zelf ook al een tijdje. Het leek ons dus goed om de site eens een flinke make-over te geven.’
Wat was daar eigenlijk mis mee?
‘De oude website was zeker niet slecht, maar hij was al heel wat jaren oud en kon wel een upgrade gebruiken, vooral wat betreft het uiterlijk. Gezien de goed gevulde back-log aan ideeën voor conversieoptimalisatie, hebben we hier ook gelijk wat punten uit meegenomen. Het conversiepercentage was al een stuk hoger dan gemiddeld, maar we dachten nog wel wat winst te kunnen behalen.’
Wat is er veranderd ten opzichte van de vorige website?
‘Vooral de uitstraling. De site moest meer als een shop uit 2025 gaan voelen. We wilden ’m ook graag meer in lijn brengen met de XXL Nutrition-app. Het wijzigen van lettertypes heeft op dit vlak waarschijnlijk de meeste impact gemaakt. Daarnaast is de hero-sectie van de homepage flink omgegooid, waardoor het nu wat meer gericht is op nieuwe gebruikers. Voorheen werd er boven de categorielinks alleen iets als een specifiek product uitgelicht. Die categorielinks hebben overigens ook een cleanere weergave gekregen. Verder was het idee om op verschillende pagina’s volledig nieuwe contentblokken toe te voegen. Hier hebben we uiteindelijk van afgezien, omdat we niet het risico wilden lopen dat de website minder gebruiksvriendelijk zou worden. We zijn dus voor een veiligere aanpak gegaan, die gelukkig ook makkelijker en sneller was.’
Wat is de leukste nieuwe feature?
‘Iets waar ik zelf heel blij mee ben, is de groene progressiebalk die nu in de winkelwagen getoond wordt. Deze motiveert gebruikers om voor de gratis cadeaus te gaan die wij aanbieden. Die cadeaus worden over het algemeen erg gewaardeerd. We proberen met de balk wat meer in te zetten op gamification.’
Waar verwacht je het meeste van?
‘Doordat de check-out ook zo flink aangepakt is, verwacht ik dat de veranderingen daar op de lange termijn de grootste impact op het conversiepercentage gaan hebben. Voorheen was het bijvoorbeeld op desktop lastig en op mobiel onmogelijk om de producten in je bestelling te controleren vanuit de check-out. Op de nieuwe website is daar altijd een duidelijk besteloverzicht beschikbaar, waarin de producten die besteld worden eenvoudig uitgeklapt kunnen worden. Ze zitten dus niet in de weg, maar kunnen gevonden worden wanneer nodig, zonder de check-out te verlaten.’
Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?
‘Extern. Hier hebben we niets in gewijzigd. We werken samen met Youwe en daar zijn we tevreden over. Deze partij was ook verantwoordelijk voor onze oude site.’
Heb je het nieuwe design gevalideerd en op welke manier is dat gedaan?
‘Ja, maar wel achteraf. De nieuwe uitstraling voor de website wilden we sowieso realiseren. De impact van wijzigingen in het gebruiksgemak houden we goed in de gaten via verschillende tools. In Google Analytics zien we dat het conversiepercentage zowel in vergelijking met vorig jaar als in vergelijking met de voorgaande periode mooi gestegen is. Via Hotjar is er een survey gedraaid om feedback over het nieuwe design op te halen. Er zijn 365 reacties op die survey geweest, waarbij 89 procent van de respondenten het nieuwe design de score “goed” of “heel goed” gaf. De eerste indruk van de homepage hebben we ook onderzocht met een five second-test in Lyssna.’
Was het moeilijk om voor een platform te kiezen, en waarom is deze gekozen?
‘Nee, want dit is hetzelfde gebleven als bij de vorige website. We maken gebruik van Pimcore in combinatie met Magento. Dit werkt voor ons prima. Alle wijzigingen die wij willen, zijn tot nu toe mogelijk.’
Wat zijn achteraf gezien de lessen?
‘Het lijkt er tot nu toe op dat we er goed aan gedaan hebben om het nieuwe design te implementeren. Waarschijnlijk was het zelfs beter geweest als we hier eerder mee gekomen waren! Het development proces samen met Youwe en mijn collega intern is soepel verlopen. Het ontwerpproces had achteraf gezien sneller gekund, als we voor onszelf van tevoren iets duidelijker hadden hoe we dit wilden aanvliegen.’
Wat is de volgende stap voor jullie site?
‘Er moet nog veel aan het nieuwe design gefinetuned worden. Dat is nu het allerbelangrijkste. Daarna gaan we nog wat spelen met de posities van bepaalde blokken en willen we het menu een stuk overzichtelijker gaan maken. We blijven de data hierbij goed in de gaten houden en proberen in de toekomst ook zoveel mogelijk te A/B-testen.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Het redesign van ... XXL Nutrition