Twinkle | Digital Commerce

Out-of-office of out-of-business?

2017-05-26
171130
  • 1:00

Het was weer eens raak.... een mailtje aan VW-importeur Pon gestuurd. Wel keurig bevestigd, in een mooie brief zelfs, maar uiteindelijk na 'uiterlijk 10 werkdagen' geen antwoord.
Beetje jammer toch, zeker nu ik existentieel twijfel tussen de midlifecrisis Audi TT Cabrio of die leuke gele Saab Cabrio. Maar gelukkig kreeg ik ook een out-of-office van de Saab-mens: 'Ik ben tot september op vakantie'.

En dat overkomt duizenden klanten elke dag. In bijna 40 procent van de gevallen wordt er slecht gereageerd op e-mails aan bedrijven. Mysteryshoppers van Shopcontrol stelden 500 vragen aan zorgverzekeraars, energieleveranciers, gemeenten, autobedrijven en reisbureaus. Vervolgens werd de snelheid van het beantwoorden geregistreerd en beoordeelden de mystery shoppers de inhoudelijke reactie op hun vragen.

De helft werd binnen een dag beantwoord. Meer dan een kwart van de vragen werd helemaal niet beantwoord. Dat is schrikken., want als je dat in een winkel zou gebeuren, dan kom je daar nooit meer!

Energieleveranciers scoorden het slechtst; 45 procent reageerde zeer slecht tot matig op de online gestelde klantvragen. Gevolgd door autobedrijven met 44 procent. VW-importeur Pon en mijn Saab-dealer bevinden zich dus in 'goed' gezelschap. Zorgverzekeraars presteerden het beste met 'slechts' 31 procent slecht beoordeelde reacties op online klantvragen.

Hoe goed scoort uw webwinkel? Alle mailtjes vandaag beantwoord?
Of bent u ook out-of-office en straks out-of-business?